«تویوتا لندکروزر» یک SUV فول سایز از شرکت تویوتاست که پیشینهی تولید آن به سال ۱۹۵۱ میلادی بازمیگردد. اولین نسل این خودرو کاملا برگرفته از خودروی نظامی آمریکایی جیپ ساخته شده است. فلسفه ساخت لندکروزر یک خودروی چندمنظوره برای رانندگی در شرایط سخت بود که در واقع ژاپن جیپ را برای خود بومیسازی کرد. تویوتا لندکروزر تا به امروز ۹ نسل از تولید را پشتسر گذاشته است و لقب سلطان کوهستان را برای خود انتخاب کرده است، چراکه بهدلیل سیستمهای حرکتی و توان دینامیکی و قابلیت دوام در سختترین شرایط جوی کمترین SUV توان رقابت با این خودروی پرآوازهی ژاپنی را دارد. نسل مورد بررسی ما، نهمین نسل از این خودرو است که نسبت به نسلهای پیشین ابعاد بزرگتری دارد و از سال ۲۰۰۷ تاکنون با تغییرات ظاهری اندکی در حال تولید است.
در بخش مشخصات فنی «تویوتا» برای مدل «VXR 2» موتور هشت سیلندر قرار داده که موتور نمونهی مورد آزمایش، نمونهی ضعیفتر آن، یعنی یک موتور هشت سیلندر V شکل ۳۲ سوپاپ به حجم ۴۷۰۰ سیسی با حداکثر قدرت ۲۸۵ اسببخار و حداکثر گشتاور ۴۴۵ نیوتون بر متر است که این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک-تیپ ترونیک شش دنده به هر چهار چرخ خودرو با قابلیت تنظیم برای رانندگی در شرایط مختلف منتقل میشود. با این مشخصات، این خودروی ۲۵۹۰کیلوگرمی قادر است تا در مدت زمان ۸.۵ ثانیه به مرز صد کیلومتر برسد و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند. این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی مقدار ۱۴.۴ لیتر بنزین مصرف میکند.
در بخش امکانات رفاهی و ایمنی تویوتا برای لندکروزر چیزی کم نگذاشته است تا لندکروزر بتواند رضایت مشتریان را در همهی زمینهها جلب کند که در زیر بهشرح امکانات آن میپردازیم:
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشینان جلو و عقب (۱۰ عدد)، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، سانروف برقی، صندلیهای برقی دارای گرمکن و سردکن، سیستم تعلیق KDSS، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، رینگ ۱۸اینچی آلومینیومی،سیستم نویگیشن، سیستم تهویهی مطبوع اتوماتیک مجزا برای عقب و جلو، سه ردیف صندلی با ظرفیت هشت نفر، آینههای برقی گرمکندار، سنسور باران، روشن شدن خودکار چراغها و…
تویوتا لندکروزر مجموعهای از خودروهای دو دیفرانسیل (۴WD) هستند که توسط شرکت ژاپنی تویوتا به عرضه میرسند. لندکروزر باسابقهترین خودروی تولیدی تویتا به شمار میآید که تولید نسل اول آن از سال ۱۹۵۱ و در ۹۰ واحد آغاز شد و تا به امروز با عرضهی مدلهای متفاوت ادامه پیدا کرده است. لندکروزر تا به حال در کلاسهای متفاوتی از جمله کانورتیبل، سقف بسته و استیشن واگن به تولید رسیده است. اعتبار و ماندگاری بالای خودروهای لندکروزر محبوبیت فراوانی را برای آنها به ارمغان آورده است؛ به خصوص در استرالیا که این خودرو به عنوان به لقب پرفروشترین خودروی دو دیفرانسیل دست یافت.
مقدمه
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1435644.jpg?x-oss-process=image/resize,w_960/quality,q_70)
در سال ۲۰۰۷، این کمپانی دست به بازطراحی مدلهای آفرود خود زد و از سری ۲۰۰ به عنوانی جایگزینی برای سری ۱۰۰ رونمایی کرد. این سری که در بسیاری از بازارهای جهانی با نام لندکروزر V8 شناخته میشود، همانطور که از نامش پیداست، توان خود را از پیشرانههای بسیاری قدرتمند V8 دریافت میکند. نسل جدید خودرو که تولید آن از سال ۲۰۰۸ کلید خورد، براساس پلتفرم لکسوس LX طراحی شده و در کنار ظاهری زیبا از امکانات و تجهیزات فراوانی استفاده میکند.
طراحی داخلی
به محض ورود به خودرو، کابین لندکروزر VX-R مدل ۲۰۰۸ در همان نگاه اول نظر شما را به خود جلب میکند. تناسب ابعادی در قسمتهای مختلف خودرو به خوبی حفظ شده و کیفیت مواد و پوششها در بالاترین حد ممکن قرار دارد. این کابین برای قرارگرفتن هشت سرنشین طراحی شده، هر چند فضای تخت و بلند زیر پاها در ردیف سوم صندلیها عملاً این ردیف را برای کودکان مناسب کرده است. اما سرنشینان ردیف دوم از فضا و امکانات بیشتری از جمله سیستم سرگرمی مجزا و صندلیهای گرمایی سود میبرند.
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1435605.jpg?x-oss-process=image/resize,w_360/quality,q_70)
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1385440.jpg?x-oss-process=image/resize,w_320/quality,q_70)
اگر صندلیهای عقب لندکروزر مورد استفاده قرار بگیرند، حجم فضای بار این خودرو معادل ۴۵۳ لیتر خواهد بود که در حد صندوق عقب یک خودروی سایز متوسط است؛ اما کاربری آن به مراتب پایینتر است چرا که فضای بار لندکروزر به جای افقی، نسبتاً عمودی است. ردیف سوم صندلیها از امکان خوابیدن و فراهمکردن فضای بیشتر برخوردار نیستند و حتی امکان حذف کردن آنها وجود ندارد، در عوض این صندلیها میتوانند به طرفین تا شوند و در کنار دیوارههای جانبی کابین قرار بگیرند که همچنان بخشی از فضای بار را استفاده خواهند کرد. در این صورت، حداکثر فضای بار تویوتا لندکروزر ۲۳۲۲ لیتر خواهد بود که همچنان برای یک شاسی بلند بزرگ فضای کوچکی محسوب میشود.
تجهیزات و امکانات رفاهی
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1404863.jpg?x-oss-process=image/resize,w_960/quality,q_70)
در بازارهای خاورمیانه از جمله امارات متحدهی عربی (UAE) برخلاف بسیاری از بازارهای جهانی، تویوتا لندکروز در قالب سه تریم مختلف عرضه میشود که به ترتیب افزایش امکانات و تجهیزات رفاهی عبارتند از: تریم پایه (Base) یا همان تریم EX-R، تریم GX-R و تریم VX-R. البته یک تریم فوقپایه (ultra-base) هم در نظر گرفته شده که بیشتر در خودروهای سازمانی و یا خودروهای سافاری (وحشگشت) برای بیابانگردی و دشتگردی مورد استفاده قرار میگیرد. در بازارهای استرالیا و اقیانوسیه هم تقریباً سطوح مشابهی از تریمها در نظر گرفته شده است که به ترتیب عبارتند از: GX، GXL، VX و ساهارا (Sahara)؛ اما در سایر بازارهای جهانی تویوتا لندکروزر تحت عنوان یک مدل واحد با تجهیزات استاندارد و انتخابی (Optional) مختلف عرضه میشود. تویوتا لندکروزر VX-R که مدل مورد بررسی ما است از بالاترین امکانات و تجهیزات رفاهی نسبت به سایر مدلها برخوردار بوده و قیمت به مراتب بیشتری نسبت به سایر مدلها دارد.
عملکرد و پیشرانهی خودرو
لندکروزر VX-R مدل ۲۰۰۸ پیشرانههای متفاوتی در هر دو نوع بنزینسوز و گازوئیلی (دیزلی) مورد استفاده قرار میداد که همگی از قدرت و گشتاوری بسیار مناسبی برخودار بودند. این پیشرانهها در ادامه مورد بررسی قرار میگیرند.
پیشرانهی ۴.۷ لیتری: این پیشرانهی بنزینسوز از خانوادهی پیشرانههای Toyota UZ با کد ۲UZ-FE است که مشابه سایر پیشرانههای این خانواده از آرایش هشت سیلندر V شکل (V8) با ۳۲ سوپاپ استفاده میکند. پیشرانهی قدرتمند ۲UZ-FE این مدل با جابهجایی ۴۶۶۳ سی سی میتواند حداکثر توان ۲۰۲ کیلووات (۲۷۱ اسب بخار) را در دور موتور ۴۸۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۴۲۷ نیوتن متر را در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه تولید نماید. لندکروزر VX-R با کمک این پیشرانه میتواند با حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۹.۰ ثانیه سپری کند؛ همچنین مصرف سوخت سیکل ترکیبی این مدل به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ۱۴.۵ لیتر است.
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1384277.jpg?x-oss-process=image/resize,w_360/quality,q_70)
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1433090.jpg?x-oss-process=image/resize,w_360/quality,q_70)
پیشرانهی ۴.۵ لیتری: لندکروزر VX-R با وجود این پیشرانه میتوانست به یکی از قدرتمندترین خودروهای شاسی بلند گازوئیلی (دیزلی) تبدیل شود. پیشرانهای از خانوادهی Toyota VD با کد ۱VD-FTV که از آرایش هشت سیلندر V شکل (V8) با یک یا دو توربوشارژر طراحی شده بود. دو مدل از این پیشرانهها توسط لندکروزر مورد استفاده قرار گرفتند که قدرت و گشتاوری آنها متفاوت بود. یکی از این پیشرانهها به ترتیب حداکثر قدرت و گشتاور ۲۱۷ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتن متر داشت؛ در حالی که مدل دیگر میتوانست حداکثر توان ۲۳۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۶۱۵ نیوتن متر را تولید کند.
ایمنی خودرو
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1441464.jpg?x-oss-process=image/resize,w_960/quality,q_70)
تویوتا لندکروزر از نظر ایمنی در سطح فوقالعاده بالایی قرار دارد؛ به خصوص تریم VX-R که از تجهیزات و امکانات ایمنی بیشتری در مقایسه با رقیبان خود برخوردار است. لندکروزر موفق شده در تستهای ایمنی موسسهی استرالیایی ANCAP پنج ستارهی ایمنی کامل را دریافت کند. امتیازات این خودرو به تفکیک ۱۳.۰۹ از ۱۶ امتیاز در برخوردهای جلو، ۱۶.۰۰ امتیاز کامل در برخوردهای جانبی، ۲ امتیاز کامل در قسمت برخورد جانبی با میله و ۲.۰ امتیاز از ۳.۰ امتیاز در بخش یادآوری کمربند ایمنی بوده است. این خودرو مجموعاً ۳۳.۰۹ امتیاز از ۳۷ امتیاز ممکن را دریافت کرده تا به عنوان یکی از ایمنترین خودروهای این کلاس قرار بگیرد.
از جمله تجهیزات و امکانات ایمنی این مدل میتوان به کیسههای هوای جانبی، کیسهی هوای راننده، کیسهی هوای سرنشین جلو و سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه با سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) اشاره کرد.
جمعبندی
مدل بازطراحیشدهی تویوتا لندکروزر ۲۰۰۸، یک خودروی شاسیبلند فول سایز تحسینبرانگیز است. ترکیب اعجابآوری از توانمندیهای آفرود در کنار راحتی رانندگی آنرود، پیشرانهی توانمند V8، امکانات و تجهیزات رفاهی بیشمار و قابلیت بالای خودرو در بکسلکردن از ویژگیهای مثبت این مدل به حساب میآیند. در کنار این، فضای بار خودرو محدود بوده و جمعشدن ردیف سوم صندلیها هم نمیتواند تا حد زیادی به این مسئله کمک کند. در مجموع، خریداران خودرو بایستی واقعگرایانه به این خودرو نگاه کنند، چرا که تویوتا لندکروزر امکانات و تواناییهای بسیار گستردهای دارد که علاوه بر بالابردن قیمت این مدل در مقایسه با سایر رقبا، آن را به خودرویی خاص و منحصر به فرد تبدیل کرده و بسیاری از توانمندیهای این خودرو ممکن است برای یک کاربری معمولی چندان سودمند نباشند.
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1408706.jpg?x-oss-process=image/resize,w_960/quality,q_70)
مشخصات
-
ارتفاع
۱۸۹۰ سانتیمتر
-
عرض
۱۹۷۰
-
تعداد سوپاپ
۳۲
-
ویژگیهای سیستم هشداردهنده
سیستم مسیریاب (نویگیشن)
-
ویژگیهای سیستم صوتی و تصویری
مانیتور عقب
-
ویژگیهای خودرو
روشن شدن خودکار چراغها
,کروز کنترل
,سنسور باران
-
ویژگیهای چراغ
چراغ مهشکن عقب
,چراغ ترمز عقب
,چراغ راهنما روی آینهها
-
ویژگیهای پیشرانه
تنفس طبیعی
-
نوع گیربکس اتوماتیک
تیپ ترونیک
-
نوع فرمان
برقی
-
نوع جعبه دنده (گیربکس)
اتوماتیک
-
نوع ترمزهای جلو و عقب
دیسکی
-
محور محرک (دیفرانسیل)
چهار چرخ
-
کلاس خودرو
شاسی بلند (SUV)
-
طول
۴۹۵۰
-
سوخت مصرفی
بنزینی
-
سانروف
دستی
-
حداکثر گشتاور
۴۴۵
-
حداکثر توان
۲۸۵
-
حجم
۴۷۰۰ میلیلیتر
-
جنس رینگ
آلومینیوم
-
جنس پوشش صندلی
چرم
-
توضیحات تکمیلی ترمزها
EBD-BAS-VSC-ATRC-HAC
-
تعداد سیلندر
۸
-
تعداد سرنشین
۶ نفر به بالا
-
تعداد دنده
۴
-
تعداد درها
۴
-
تعداد صندلی
۸
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.