پژوهشگران محیط زیست در تحقیقات اخیر خود دریافتند که بیش از ۸۰ درصد رشد گاز متان در اتمسفر از انتشار گاز متان مناطق گرمسیری نشات می گیرد بنابراین به اعتقاد آنها می توان ۴۵ درصد از اتهام انتشار گاز متان در دهه گذشته را از روی دوش انسان برداشت.

 بر اساس یک مطالعه زیست محیطی مشخص شده است که انتشار گاز متان از مناطق گرمسیری عامل محرک تغییرات در رشد متان در دهه گذشته بوده است. این مطالعه نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد از تغییرات مشاهده شده در نرخ رشد متان اتمسفر جهانی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، در نتیجه انتشار گاز متان مناطق گرمسیری یا CH4 بود.
یی لیو (Yi Liu)، استاد انستیتوی فیزیک جوی آکادمی علوم چین و یکی از پژوهشگران تیم تحقیقاتی مذکور در این رابطه گفت: CH4 گاز گلخانه ای اولیه غیر دی اکسید کربن است. در مقیاس ۲۰ ساله، اثر گرمایش CH4  تقریبا ۸۴ برابر CO2 است.
این مطالعه نشان داد که غلظت متان از دوران پیش از صنعتی شدن بیش از دو برابر شده است و سهم ۲۰ درصد از گرمایش جهانی ناشی از انسان در حال حاضر با انتشار CH4 به عنوان عامل اصلی حدود ۶۰ درصد از کل جهانی در نظر گرفته می شود. 
محققان همچنین ارتباط فصلی بین دمای سطح دریا در اقیانوس‌های گرمسیری و تغییرات منطقه ‌ای در انتشار متان در مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و آفریقا را کشف کردند. به گزارش سیناپرس، یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه، لیانگ فنگ (Liang Feng) از دانشگاه ادینبورگ، در این رابطه گفت: تغییرات دمای سطح دریا می تواند برای کمک به پیش بینی تغییرات در CH4 اتمسفر جهانی استفاده شود.
یک ارزیابی جهانی متان توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل و مطالعه ائتلاف آب و هوا و هوای پاک در ماه مه گذشته نشان داد که انتشار گاز متان ناشی از انسان را می توان تا ۴۵ درصد در این دهه کاهش داد و دمای جهانی را در محدوده توافق نامه پاریس در مورد آب و هوا نگه داشت. 

نوامبر گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، اعلام کرد که کاهش انتشار گاز متان یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانیم در این دهه تعیین کننده انجام دهیم زیرا وی متعهد شد که ایالات متحده به هدف خود برای انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ دست یابد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشر شده و قابل دسترس است.