به عنوان بخشی از تلاش‌های صنعت هوانوردی برای کاهش آلایندگی کربنی در جهان، شرکت ایرباس برای اولین بار در تاریخ یک فروند A380 را با استفاده از سوخت زیستی ۱۰۰ درصدی به پرواز درآورد. این سومین هواپیمای ایرباس است که با استفاده از سوخت پایدار تولید شده از روغن‌های پخت‌وپز به پرواز درمی‌آید. این کمپانی بزرگ در حال تلاش برای کسب تأییدیه این تکنولوژی تا پایان دهه جاری میلادی است.

هواپیمای موردبحث که چنین دستاورد مهمی را بر جای گذاشته است از نوع ایرباس ZEROe نام دارد که یک فروند A380 آماده شده برای پروازهای آزمایشی است. ایرباس همچنین می‌خواهد از این هواپیما برای تست پیشرانه‌های جت هیدروژن/درون‌سوز استفاده کند.

برای انجام این تست، هواپیمای ایرباس با ۲۷ تن سوخت هوانوردی پایدار SAF پر شده است. این سوخت اساساً با استفاده از روغن‌های پخت‌وپز و چربی‌های زائد ساخته شده است. سوخت موردبحث در پیشرانه ترنت ۹۰۰ رولزرویس و طی سه ساعت پرواز آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است. دومین پرواز نیز یک روز بعد انجام شده است.

این تست پس از پروازهای موفق ایرباس A350 و A319neo در سال پیش انجام شده است. استفاده از سوخت زیستی در بزرگ‌ترین هواپیمای مسافری جهان یک‌قدم مهم دیگر به سمت عملیاتی شدن اهداف کاهش آلایندگی در صنعت هوانوردی است. ایرباس می‌خواهد تا سال ۲۰۳۵ اولین هواپیمای بدون آلایندگی دنیا را عرضه کند.

البته ایرباس تنها شرکتی نیست که از روغن پخت‌وپز برای پاک‌تر شدن صنعت هوانوردی استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۲ بوئینگ برای اولین بار از سوخت زیستی در هواپیمای ۷۸۷ دریم لاینر استفاده کرد. این سوخت ترکیبی از سوخت جت معمولی و سوخت برگرفته از روغن‌های پخت‌وپز بود. در سال ۲۰۱۴ نیز شاهد تأسیس کارخانه تولید سوخت زیستی در چین بودیم.

ایرباس روی ظرفیت‌های SAF تأکید دارد و به گزارشی اشاره می‌کند که با همکاری کارشناسان هوانوردی درباره چگونگی دست‌یابی به اهداف کربن‌زدایی تهیه شده است. در این گزارش گفته می‌شود SAF بزرگ‌ترین فرصت برای رسیدن به این اهداف خواهد بود و پتانسیل کاهش ۵۳ تا ۷۱ درصدی آلایندگی کربنی را دارد.

تمامی هواپیماهای ایرباس تأییدیه پرواز با سوخت دارای ۵۰ درصد SAF/کروزن را دریافت کرده‌اند. این شرکت به دنبال دریافت تأییدیه ۱۰۰ درصدی SAF برای محصولات خود تا پایان دهه جاری میلادی است.