آخرین تحقیقات نشان داده است که ابتلا به ویروس کرونا ممکن است بر اندام های اصلی بدن و مغز تاثیرات جدی بگذارد.
تحقیقاتی که بر روی مغز ۷۸۵ نفر انجام شده است، درک بیشتری در مورد اثرات ابتلا به کووید-۱۹ ارائه کرده است. به گفته پروفسور گونائل دوو (Gwenaëlle Douaud) و همکارانش از دانشگاه آکسفورد، ابتلا به این ویروس می تواند بر اندام های اصلی بدن تأثیر بگذارد و به مغز آسیب برساند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این اثرات برای همیشه باقی می مانند یا می توان آنها را معکوس کرد.
تا کنون مطالعات نشان می ‌داد که ویروس کرونا ممکن است باعث ناهنجاری‌ های مرتبط با مغز در بیمارانی شود که به گونه شدید این بیماری مبتلا می شوند. به گزارش سیناپرس،گزارش های اخیر نشان داد که ناحیه ای از مغز که بیشترین آسیب را می بیند مربوط به بویایی است. با این حال، اثرات این ویروس می تواند در سراسر سیستم عصبی گسترش یابد.
شرکت کنندگان ۵۱ تا ۸۱ ساله تحت دو اسکن مغزی به طور متوسط به فاصله ۳۸ ماه و همچنین تست های شناختی قرار گرفتند. در مجموع ۴۰۱ شرکت کننده بین دو اسکن آزمایش کووید مثبت داشتند که ۱۵ نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند. ۳۸۴ نفر باقی مانده که آلوده نشدند، به عنوان کنترل عمل کردند. حدود چهار ماه و نیم پس از عفونت، محققان به کاهش بیشتر ضخامت ماده خاکستری در مناطقی از مغز مرتبط با بویایی و کاهش اندازه کل مغز اشاره کردند.
به طور متوسط، شرکت کنندگانی که به ویروس کرونا آلوده شده بودند، بین دو اسکن خود کاهش علائم شناختی بیشتری را نشان دادند که با کوچک شدن بخش خاصی از مخچه مربوط به شناخت، مرتبط بود.
پروفسور استفان اسمیت (Stephen Smith) پژوهشگر ارشد این مطالعه اظهار داشت: یکی دیگر از نقاط قوت این مطالعه این است که افراد یکسان را در دو زمان مختلف مورد بررسی قرار داد. نکته مهم اینجاست که اولین اسکن شرکت کنندگان در قبل از آلوده شدن آنها به ویروس کرونا و اسکن دوم پس از عفونت انجام شده است.
این واقعیت که ما اسکن قبل از عفونت را داریم به ما کمک می کند تغییرات مغزی مربوط به عفونت را از تفاوت هایی که ممکن است از قبل در مغز آنها وجود داشته باشد تشخیص دهیم.
پروفسور اسمیت در انتها گفت: این ردیابی مغزی در قبل و بعد از ابتلا، این مطالعه را منحصر به فرد می کند.به گزارش سیناپرس، بنابراین ما ممکن است طرح اولیه گسترش دژنراتیو کرونا را مرتبط با حس بویایی، التهاب یا پاسخ ایمنی سیستم عصبی پیدا کرده باشیم.