پژو ۴۰۵ را باید همانند مدل ۲۰۶ یکی از موفقترین محصولات شرکت پژو فرانسه دانست. در وصف موفقیت این مدل ذکر همین نکته کافی است که ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ عنوان بهترین خودروی سال اروپا را از آنِ خود کرد. ورود و مونتاژ این مدل در کشورمان به حوالی سالهای ۱۳۶۹ باز میگردد. ورود این مدل به کشورمان در تیپهای متنوعی نظیر GL ،GLX و ۲۰۰۰ و استقبال بسیار خوب مشتریان از این خودرو بهعنوان اتومبیلی مستحکم، ایمن و پرکشش، توانست شرایط خوبی را برای آن در بازار کشورمان رقم بزند. موفقیت این مدل آنقدر به مذاق متولی تولید آن در کشور یعنی شرکت ایرانخودرو خوش آمد که در سال ۱۳۷۳ روند بومیسازی بخشی از قطعات پژو ۴۰۵، در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت.
پژو ۴۰۵ در ایران در سه تیپ GLX، SLX و GLX دوگانه سوز به مرحله تولید رسیده است. روی مدل SLX از پیشرانهی ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ استفاده شده است. این پیشرانه نسبت به نمونهی بهکاررفته در ۲۰۶ دارای بازدهی بالاتر و تکنولوژی ساخت بسیار پیشرفتهتر است. حداکثر توان تولیدی این موتور با حجم دقیق ۱۵۸۷ سیسی، ۱۰۸ اسب بخار است که در دور ۵۶۰۰ اتفاق میافتد؛ همچنین این پیشرانه توانایی تولید ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور را در دور ۴۰۰۰ دور در دقیقه دارد. این پیشرانه که با کد TU5 شناخته میشود با مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر میتواند در مدت زمان ۱۳.۲ ثانیه ۴۰۵ SLX را به مرز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.
۴۰۵ SLX در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی حرف زیادی برای گفتن ندارد و به ارائهی تجهیزاتی نظیر سیستم کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، آینههای جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و فرمان هیدرولیک بسنده کرده است.
- پیشرانهی قدرتمند
- کیفیت مونتاژ پایین
- امکانات محدود
شرکت خودروسازی ایران خودرو بالاخره بعد از گذشت مدت زیادی از عرضهی خودروی پژو ۴۰۵ آن هم با ظاهری یکسان، تصمیم به تولید مدل تازهای با ظاهر جدید گرفت. ایران خودرو در نهایت مدلی با نام SLX را عرضه کرد و باعث شد تا همهی ما قدر ظاهر پژو ۴۰۵ را بیش از گذشته بدانیم! تغییرات محصول جدید ایرانخودرو البته تنها در ظاهر آن خلاصه نمیشود و پژو SLX از پیشرانهی تازهای هم در کنار ظاهر متفاوت خود بهره میبرد که مصرف سوخت آن را نسبت به مدلهای معمولی بهینهتر کرده است.
فیسلیفت؟!
با نگاه اولیه به پژو ۴۰۵ SLX متوجه میشویم که کمپانی سازندهی خودرو به طور قطع، معنای واژهی «فیسلیفت» را به درستی درک نکرده است! در واقع آنچه این شرکت خودروسازی انجام داده، هرکسی به راحتی میتواند با تغییراتی کوچک بر روی پژو ۴۰۵ معمولی (GLX) انجام دهد که البته به نظر نمیرسد کسی ظاهر زیبای ۴۰۵ GLX را با تعویض چراغهای جلو به این روز در آورد! با تمام این تفاسیر، شرکت ایران خودرو در بخش ظاهری این فیسلیفت تازه یک امتیاز منفی بزرگ دریافت میکند.
چراغهای جلوی تلسکوپی که جای خود را به چراغهای سادهی قبلی دادند، نه تنها به بهبود ظاهری نمای جلو کمکی نکردند که ظاهر دوستداشتنی آن را هم خراب کردند و از طرفی، کارایی این چراغها همچنین از نظر نوردهی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. در نمای عقب هم اضافهشدن اسپویلر کوچک باز هم به طراحی ظاهری کمکی نکرده و بعید به نظر میرسد که این اسپویلر بتواند کار را از نظر آیرودینامیکی بر روی خودرو انجام دهد.
طراحی داخلی
پژو ۴۰۵ SLX ساختار کلی فضای داخلی خود را از همان ابتدا همچنان حفظ کرده است؛ به همین دلیل فضای فراوانی در داخل خودرو برای چه از ناحیهی سر و چه در قسمت پا برای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد. طراحی کابین ۴۰۵ SLX مدتی است که مشابه تمامی مدلهای دیگر پژوی داخلی تغییر یافته و از مجموعه داشبورد جدید استفاده میکند. این طرح باز هم با وجود حفظ ساختار کلی قبلی، از تریمهای رنگی شادتر و بهتری استفاده کرده است. از جمله امکانات و تجهیزات رفاهی پژو ۴۰۵ SLX میتوانیم به شیشه بالابر برقی جلو، مکانیزم اهرمی تنظیم پشتی صندلیهای جلو، سیستم صوتی جدید و قفل برقی صندوق عقب با کلید بازکن در صندوق از داخل اتاق اشاره کرد.
پیشرانهی خودرو
خوشبختانه پژو ۴۰۵ SLX تنها در بخش ظاهری خود دچار تغییرات نشده، تا باز هم بتوانیم چشم امیدی حداقل به بهبود سایر بخشها داشته باشیم. این مدل برخلاف پژو GLX که از پیشرانهی L3 (یا همان XU7) استفاده میکند، پیشرانهی نسبتاً قدرتمندتری را در دل خود جای داده که از سری پیشرانههای PSA TU با کد TU5 JP4 (NFU) است. این پیشرانه با همکاری مشترک دو کمپانی فرانسوی پژو و سیتروئن طراحی و تولید شده و در خودروهایی از جمله سیتروئن الیسی «Elysée» و پژو ۳۰۱ هم مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه در حقیقت ابتدا با پژو ۲۰۶ به ایران وارد شد و به سبب برتریهایی از جمله صدای کم، قدرت مناسب، استاندارد آلایندگی بالا (یورو ۴)، شتابدهی خوب و قیمت رقابتی جای خود را در میان مدلهای دیگر ایران خودرو از جمله پژو ۴۰۵، پژو پارس، رانا و سمند صادراتی باز کرد.
پیشرانهی TU5 پژو ۴۰۵ SLX میتواند حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را تولید کند. از آنجایی که پیشرانهی حاضر برخلاف مدل GLX دارای ۱۶ سوپاپ است، گاهی به آن پژو ۱۶ سوپاپه هم میگویند. پژو SLX با کمک این پیشرانه میتواند به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۳.۲ ثانیه طی کند که ۲.۲ ثانیه کندتر از مدل GLX است، هر چند مصرف سوخت این مدل به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ۷.۵ لیتر ارزیابی شده که بسیار بهینهتر از پیشرانهی پرمصرف GLX محسوب میشود.
یکی دیگر از نقاط مثبت عملکردی که منحصراً در مدل SLX وجود دارد، استفاده از سیستم بهبودیافتهی کنترل موتور (EMS) است. این سیستم دارای سنسورهای متعددی در بخشهای مختلف پیشرانه بوده و کارکرد آن را در لحظات مختلف ارزیابی میکند و در نتیجه با کنترل مصرف سوخت میتواند نسبت هوا به سوخت را مطابق با حالت استوکیومتری واکنش بهینه کرده و مصرف هر چه کمتر سوخت کمک کند.
ایمنی خودرو
خودروهای پژو ۴۰۵ در ابتدا از ایمنی بسیار خوبی در بخش استحکام بدنه و شاسی خودرو برخوردار بودند اما با مونتاژ داخلی آنها، سطح ایمنی خودرو اندکی جابهجا شد. حالا انتظار ایمنی که از مدل فیسلیفت خودرو داریم با توجه به اینکه تفاوتهای چندانی به خصوص در بخش بدنهی خودرو با مدلهای گذشته نداشته، تقریباً یکسان است. در آخرین گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی که توسط شرکت بازرسی استاندارد و کیفیت ایران انجام میگیرد، خودروی پژو ۴۰۵ در کلاس قیمتی ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال با کسب یک ستارهی کیفی در ردهی ۱۱ از بین ۱۶ خودروی حاضر در ارزیابی جا خشک کرده است. در صدر این کلاس رنو ساندرو با چهار ستارهی ایمنی حضور دارد و خودروهایی مثل پارس تندر، تندر ۹۰، پژو ۲۰۶، New MVM 315 و پژو پارس در سطح بهتری نسبت به ۴۰۵ قرار گرفتند.
یکی از نکات جالب توجه استاندارد بودن تمامی تجهیزات ایمنی بر روی هر دو مدل GLX و SLX است که امتیاز مثبتی برای این خودرو محسوب میشود و بار دیگر بر روی این مسئله تأکید میشود که تجهیزات ایمنی خودرو همچون تجهیزات رفاهی دیگر نیستند که حضور یا عدم حضور آنها چندان اهمیتی نداشته باشد و بایستی تا جای ممکن به صورت استاندارد بر روی همهی مدلها قرار بگیرند. پژو ۴۰۵ مدل ۱۳۹۵ از امکانات ایمنی از جمله چراغهای مهشکن عقب و جلو، دو عدد کیسهی هوای ایمنی (Airbag) برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) چهار کاناله همراه با سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، قفل مرکزی با سوئیچ کنترل از راه دور رادیویی و سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) استفاده میکند.
جمعبندی
پژو ۴۰۷ SLX در مجموع برتریهایی نسبت به مدل معمولی (GLX) دارد؛ علیرغم یک فیسلیفت فاجعهبار، SLX مصرف سوخت بهینهتری در مقایسه با GLX داشته و عملکرد رانندگی آن به لطف پیشرانهی TU5 جدیدش، بهتر است. البته نمیتوان گفت که امکانات و تجهیزات رفاهی SLX تفاوت زیادی با GLX دارد به همین دلیل، اگر به دنبال خودرویی با امکانات و تجهیزات رفاهی بیشتر هستید، SLX هم نمیتواند نظر شما را به خودش جلب کند. طراحی داخلی هر دو خودرو تا حد بالایی کاملاً یکسان بوده و فضای داخلی هر دو برای تمامی سرنشینان راحت است. در نهایت، اگر از عملکرد هم فاکتور بگیریم، انتخاب بین دو مدل SLX و GLX تا حد زیادی وابسته به سلیقه و البته بودجهی شما دارد!
مشخصات کلی
-
طول
۴۴۰۸ میلیمتر
-
عرض
۱۶۹۴ میلیمتر
-
ارتفاع
۱۴۱۰ میلیمتر
-
وزن
۱۱۰۰ کیلوگرم
-
فاصله دو محور
۲۶۶۹ میلیمتر
-
حجم مخزن سوخت
۷۰ لیتر
-
حجم صندوق بار
۴۷۰ لیتر
نوع و کلاس خودرو
-
کلاس خودرو
سدان (صندوق دار)
-
تعداد سرنشین
پنج نفر
-
اندازه رینگ
۱۴ اینچ
-
جنس رینگ
فولاد
پیشرانه
-
تعداد سیلندر
چهار سیلندر
-
تعداد سوپاپ
۸ سوپاپ
-
حجم
۱۵۸۷ سی سی
-
حداکثر توان
۱۰۸ اسب بخار
-
حداکثر گشتاور
۱۴۲ نیوتن متر
-
استاندارد آلایندگی
یورو ۴
-
نوع تنفس موتور
طبیعی
-
نوع سوخت
بنزینی
جعبه دنده و سیستم انتقال نیرو
-
نوع جعبه دنده (گیربکس)
دستی
-
تعداد دنده
پنج دنده
-
محور محرک (دیفرانسیل)
جلو
امکانات
-
نوع استارت
سوئیچی
ترمزها
-
نوع ترمزهای جلو و عقب
دیسکی/کاسهای
-
سامانه ضد قفل (ABS)
دارد
چراغ ها
-
سایر چراغها
چراغ ترمز عقب
فضای داخلی
-
نوع فرمان
هیدرولیک
-
تعداد صندلی
پنج عدد
-
تعداد کیسههای هوا
دو عدد
-
جنس پوشش صندلی
پارچه
-
نحوه تنظیم زاویه پشتی صندلی
دستی
-
نحوه حرکت به جلو و عقب
دستی
-
قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت
ندارد
-
گرم کن صندلی
ندارد
-
سرد کن صندلی
ندارد
-
شیشه بالابر برقی (شیشههای جلو)
دارد
-
شیشه بالابر برقی (شیشههای عقب)
ندارد
-
تعداد درها
چهار عدد
-
قفل مرکزی
دارد
-
تنظیم برقی آینهها
دارد
-
سانروف
ندارد
سیستم صوتی و تصویری
-
نوع پخش کننده
MP3
-
درگاه USB
ندارد
-
مانیتور جلو
ندارد
-
مانیتور عقب
ندارد
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور دنده عقب
ندارد
-
سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند
ندارد
-
سیستم مسیریاب (نویگیشن)
ندارد
-
سیستم خودکار پارک خودرو
ندارد
-
سیستم ضد سرقت خودرو
دارد
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.