پس از ماه‌ها انتظار بالاخره شاسی‌بلند مرسدس بنز EQS SUV رونمایی شد. همانطور که قابل حدس است، این خودرو در واقع پرچمدار شاسی‌بلند‌های کمپانی بوده و یک پیشرانه تمام الکتریکی وظیفه تامین نیروی آن را برعهده دارد. نماینده جدید اشتوتگارتی‌ها بر مبنای پلتفرمی مشترک با سدان EQS توسعه یافته و از اشتراکات زیادی با آن برخوردار است.

مستقیم به سراغ مشخصات فنی می‌رویم. مرسدس بنز EQS SUV در آمریکای شمالی با دو تریم ۴۵۰+ و ۵۸۰ 4MATIC عرضه خواهد شد. نیروبخش تریم پایه ۴۵۰+ یک موتور سنکرون دائم است که روی محور عقب قرار دارد.

این موتور می‌تواند ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. اما پیشرانه نسخه EQS 580 4MATIC مشتمل بر دو موتور بوده و در مجموع ۵۳۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۸ نیوتن متر گشتاور دارد.

مرسدس بنز می‌گوید در این نسخه به لطف قابلیت تورک شیفت (Torque Shift)، گشتاور به صورت هوشمندانه و متغیر در تمامی لحظات بین چرخ‌ها توزیع می‌شود.

شاسی‌بلند برقی و پرچمدار مرسدس بنز در هر دو تریم از فناوری شارژ سریع ۲۰۰ کیلوواتی پشتیبانی می‌کند. به همین خاطر تنها با ۳۱ دقیقه اتصال به یک پورت مناسب، میزان شارژ آن از ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد. در صورت استفاده از سوکت استاندارد، این رقم به ۱۱.۲۵ ساعت افزایش می‌یابد.

مرسدس بنز EQS SUV در هر دو تریم انرژی خود را از پک باتری ۱۰۷ کیلووات ساعتی دریافت می‌کند. به گفته کمپانی نسخه پایه این خودرو قادر است تا ۳۷۳ مایل یا ۶۰۰ کیلومتر مسافت را بر اساس استاندارد WLTP طی کند. از آنجایی که استاندارد WLTP تطابق کمتری با دنیای واقعی دارد، انتظار می‌رود در شرایط واقعی برد نهایی کمتر از عدد مذکور باشد.

مشخصات مرسدس بنز EQS SUV در یک نگاه:


اگر بخواهیم مقایسه‌ای با سدان EQS داشته باشیم، باید بگوییم نسخه شاسی‌بلند نسبت به تریم‌های متناظر کمی قدرتمندتر است، ولی در عین حال توانایی پیمایش مسافت کمتری را دارد.

بد نیست بدانید سدان EQS مطابق با استاندارد WLTP قادر است تا ۴۷۹ مایل یا ۷۷۰ کیلومتر را پشت سر بگذارد.

از نظر طراحی بیرونی و داخلی، باید گفت EQS SUV دنباله‌روی دیگر اعضای سری EQ است و از فرسنگ‌ها دورتر می‌توان تشخیص داد که با عضوی از این سری طرف هستیم! در داخل کابین هم وضعیت کمابیش به همین منوال است.

در تریم پایه ۴۵۰+ از یک نمایشگر ۱۲.۸ اینچی برای سیستم اینفوتینمنت استفاده شده؛ راننده هم یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی را پیش روی خود دارد. سانروف پانورامیک، صندلی‌های سرد و گرم شونده و آپشن صندلی‌های ردیف سوم برخی از مشخصات این نسخه به شمار می‌روند.

در تریم ۵۸۰ 4MATIC هایپراسکرین بصورت استاندارد موجود است. این پنل بزرگ ۵۶ اینچی در واقع از سه نمایشگر مجزا در زیر شیشه مقاوم خود تشکیل یافته است. مرسدس بنز تاکید دارد این پنل نمایشگر سایر خودروها را قدیمی و از مد افتاده نشان می‌دهد!

اشتوتگارتی‌ها برای سرگرم کردن سرنشینان صندلی‌های عقب دو نمایشگر ۱۱.۶ اینچی را پیشنهاد می‌کنند. در کنسول میانی حاضر در این بخش یک نمایشگر دیگر به عنوان آپشن نصب می‌شود که با کمک آن می‌توان امکانات متعدد EQS SUV را مدیریت نمود. این نمایشگر یا به عبارت بهتر تبلت، جداشدنی بوده و امکان انتقال آن به بیرون از خودرو و کنترل امکانات از فاصله‌ای معین وجود دارد.

شاسی‌بلند برقی مرسدس بنز EQS SUV در حالت استاندارد از سیستم تعلیق AIRMATIC و سیستم جذب ضربه تطبیقی بهره می‌برد. این خودروی پرچمدار به چند حالت رانندگی نیز مجهز بوده که عبارتند از راحت، اسپرت، اقتصادی و شخصی‌ساز. مثل S کلاس و EQS محور عقب این شاسی‌بلند الکتریکی هم فرمان‌پذیر است و چرخ‌های عقب تا ۱۰ درجه زاویه می‌گیرند.

همانگونه که از یک مرسدس انتظار می‌رود، EQS SUV هم به انبوهی از سیستم‌های کمکی مجهز شده است. پکیج Driver Assistance Package این خودرو سامانه‌های زیر را در خود دارد:

دستیار حفظ فاصله با کروز کنترل تطبیق‌پذیر
دستیار حفظ خودرو در بین خطوط
دستیار پایش نقاط کور
دستیار توقف و شروع حرکت خودکار
دستیار فرمان فعال
دستیار ترمز فعال
دستیار تشخیص عبور خودرو از پشت
سیستم PRE-SAFE PLUS با قابلیت PRE-SAFE Impulse Side

مالکان مرسدس بنز EQS SUV می‌توانند هفت پروفایل مختلف را برای آن تعریف کنند. هر کدام از این پروفایل‌ها دربردارنده اطلاعاتی از قبیل تنظیمات صندلی‌ها، تنظیمات سیستم اینفوتینمنت و تنظیمات مربوط به حالت رانندگی هستند. برای فعال کردن هر کدام از این پروفایل‌ها کافی است اثر انگشت فرد مربوطه از طریق حسگر شناسایی شود.

مرسدس بنز EQS SUV از نظر تکنولوژی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. این شاسی‌بلند برقی به هوش مصنوعی مجهز بوده و مدام درباره مالک یاد می‌گیرد. نتیجه اینکه پس از مدتی EQS SUV کارهای روزمره و تکراری را به راننده گوشزد می‌کند!

برای مثال چنانچه راننده هر سه‌شنبه هنگام برگشت به منزل از سر کار در ساعتی معین تماس تلفنی داشته باشد، قبل از رسیدن به موعد مقرر این مساله را به وی اطلاع می‌دهد!

اما جالب‌تر اینکه اگر چند نفر – برای مثال اعضای خانواده – از خودرو استفاده کنند، EQS SUV این موضوع را متوجه شده و با اختیار کردن سکوت، درباره تماس متناوب سه‌شنبه‌ها هیچ حرفی به میان نمی‌آورد! آفرین به این درک و شعور!

آورده جدید اشتوتگارتی‌ها را می‌توان رقیب تسلا مدل S و ب‌ام‌و iX دانست. با ۵۱۳۰ میلیمتر طول، ۱۹۵۵ میلیمتر عرض و ۱۷۲۷ میلیمتر ارتفاع، این خودرو اندکی طویل‌تر و مرتفع‌تر از آنهاست. به همین خاطر از نظر فضای داخلی باید گسترده‌تر از آنها باشد.

این شاسی‌بلند پیشرفته ۳۲۰۰ میلیمتر فاصله محوری دارد که از این جهت با سدان EQS برابر است. ارتفاع آن هم در مقایسه با برادر سدان ۱۹۸ میلیمتر بلندتر است.

برای افزایش هر چه بیشتر آسایش و رفاه، صندلی‌های ردیف دوم مرسدس بنز EQS SUV برقی هستند. این صندلی‌ها با فشار یک دکمه به اندازه ۱۲۷ میلیمتر به سمت جلو و عقب جابجا می‌شوند. چنین جابجایی قابل توجهی باعث می‌شود میزان فضای پای سرنشینان این ردیف بین ۸۳۸ الی ۹۶۵ میلیمتر متغیر باشد که رقم قابل توجهی است.

متاسفانه در رابطه با قیمت مرسدس بنز EQS SUV جزئیاتی منتشر نشده است. با وجود این پیش‌بینی می‌شود قیمت نهایی مشابه با قیمت سدان EQS باشد،  یعنی چیزی در حدود ۱۰۲ هزار دلار.

اگر این پیش‌بینی درست از آب دربیاید، باید گفت فاصله قیمتی EQS SUV با ب‌ام‌و iX قابل توجه خواهد بود. البته باید این را نیز پذیرفت که نماینده اشتوتگارتی‌ها از لحاظ تکنولوژی در سطحی فراتر از رقیب ۸۳ هزار دلاری قرار دارد.

در مقایسه با تسلا مدل X هم طبیعتا نماینده اشتوتگارتی‌ها نخواهد توانست از نظر شتاب آن را به چالش بکشد. اما از نظر کیفیت کابین و سطح آپشن‌ها قطعا برای آن دردسرساز خواهد شد. ناگفته نماند قیمت تسلا مدل X از حدود ۱۱۵ هزار دلار شروع می‌شود.

در پایان به این نکته هم اشاره کنیم که طبق برنامه‌ریزی‌ها، فروش مرسدس بنز EQS SUV از اواخر امسال آغاز خواهد شد.