با نگاهی به تبلیغات ساعت های عقربه دار به سرعت متوجه خواهید شد که زمان ساعت ها تقریباً همیشه روی۱۰:۱۰ تنظیم شده است. این امر در واقع از دهه ۱۹۵۰ معمول بوده است، اما چرا؟

  توضیح ساده این است که این تنظیم عقربه‌ ها را از برند ساعت که معمولا در مرکز و پایین نوشته می شود دور نگه می‌ دارد، بنابراین لوگوی شرکت ساعت ساز را می توان در جلو و وسط قرار داد.

اما تنظیمات زمان های دیگر نیز این هدف را انجام می ‌دهند. یک توضیح دیگر برای این سوال، بسیار متفاوت، تعجب آور و قابل تردید است چراکه اینگونه عنوان می شود که ساعت های تنظیم شده روی  ۱۰:۱۰ بیشتر فروش می روند زیرا چینش عقربه ها به طرز ماهرانه ای شبیه لبخند است و در نتیجه باعث ایجاد روحیه بهتری برای تماشاگران می شود.

یک تیم بین المللی از محققان نظریه دوم را در سال ۲۰۱۷ بررسی کردند. محققان ۴۶ شرکت ‌کننده را انتخاب کردند تا به شصت عکس از ساعت ‌های مختلف نگاه کنند که زمان آن‌ها در ۱۰:۱۰، ۱۱:۳۰ یا ۸:۲۰ تنظیم شده بود.

در ادامه از شرکت‌ کنندگان خواسته شد که هم واکنش احساسی‌ شان به دیدن هر عکس و هم احتمال خریدشان را ارزیابی کنند. در ادامه شرکت کنندگان ساعت‌هایی که در ساعت ۱۰:۱۰ تنظیم شده بودند را نسبت به ساعت‌هایی که در زمان‌های دیگر تنظیم شده ‌اند، کمی لذت‌ بخش ‌تر ارزیابی کردند. شرکت کنندگان همچنین گفتند که احتمال خرید آنها کمی بیشتر است.
در آزمایش دوم، محققان بیست شرکت کننده دیگر را انتخاب کردند تا هر کدام دوازده تصویر مختلف را به صورت تصادفی از ساعت‌هایی که در زمان های ۱۰:۱۰، ۱۱:۳۰ یا ۸:۲۰ تنظیم شده بودند مشاهده و ارزیابی کنند که هر تنظیم چقدر شبیه تصویر یک لبخند یا لبخند است.

به طور گسترده، شرکت کنندگان اعلام کردند که ساعت ‌هایی که در ساعت ۱۰:۱۰ تنظیم شده ‌اند، بیشتر شبیه چهره‌های خندان هستند در حالی که ساعت‌هایی که در ساعت ۸:۲۰ تنظیم شده‌ اند، بیشتر شبیه چهره‌های غمگین هستند.

در حالی که این تحقیق می ‌توانست از حجم نمونه بزرگ ‌تری، به ‌ویژه برای آزمایش اول بهره ببرد و احتمالاً باید تنظیمات زمان بیشتری را با هم مقایسه می‌ کرد، به طور قطعی از این فرضیه حمایت می کند که تنظیم ساعت در فروش و عکس العمل مخاطب تاثیر بسزایی دارد. به گزارش سیناپرس،به نظر می رسد بازاریابان و فروشندگان با تنظیم عقربه های ساعت روی ۱۰:۱۰ در واقع به طور نامحسوسی بر خریداران احتمالی تأثیر گذاشته و میزان فروش را افزایش می دهند.

شرح کامل این پژوهش جذاب در آخرین شماره مجله تخصصی A Psychological منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.