قهرمانی، نهایت آرزوی هر بازیکنی است و اگر کسی در یک‌قدمی‌اش، آن را پس بزند، قطعا جزو بازنده‌های بزرگ فصل محسوب می‌شود.
به گزارش فوتبالی، این لیست دقیقا مصداق همین بازیکنان است؛ مردانی که به دلایل مختلف، از مشکلات خانوادگی تا ترافیک در پست بازی و حتی غضب هواداران، استقلال را ترک کردند و قهرمانی را از دست دادند. عملکرد این مردان در تیمهای جدید، ثابت کرد استقلال چیز خاصی را از دست نداده برخلاف خودشان که به جای حضور در فستیوال فتح جام، صرفا نظاره‌گرش بودند. سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند چون به اجبار راهی تیم دیگری شدند و مسایل فنی در جدایی‌شان نقش نداشت، جایی در این سیاهه ندارند.
* رشید مظاهری/ قطعی
دروازه‌بان محبوب مجیدی و نفر اول دروازه استقلال طبق معمول با یک تصمیم عجیب، همه چیز را خراب کرد. مظاهری از همان روزی که همراه تیم راهی امارات نشد تا برای استقلال برابر الهلال بازی کند، از چشم مجیدی افتاد و دوران آبی‌اش تمام شد. این فصل او فقط یک بار فرصت بازی برای استقلال را پیدا کرد آنهم به این دلیل که اولا حسینی در جریان بازی، مصدوم شد و ثانیا رضایی به دلیل کرونا، همراه تیم نبود. مظاهری با ترک استقلال راهی سپاهان شد و نیم‌فصل ضعیفی را در اصفهان سپری کرد: در لیگ قهرمانان آسیا ۱۲ بار دروازه‌اش در ۶ بازی باز شد و در لیگ برتر هم ۱۱ گل در ۱۳ بازی خورد. دوران او در سپاهان به ندرت با کلین‌شیت همراه بود.
* بابک مرادی/ قطعی
خریدی عجیب که در تمام دوران حضورش در استقلال، هرگز به کار تیم نیامد. با پیراهن هوادار و در پست تخصصی‌اش هم، اتفاق خاصی نیفتاد و ثابت شد ایراد از مبدا بوده و نباید به گیرنده‌ها، دست زد. عجیب‌ترین اتفاق درباره مرادی، حضورش به عنوان بازیکن هوادار در یک برنامه تلویزیونی بود که با صحبت‌هایش درباره استقلال همراه بود؛ او چرا اصلا به این برنامه دعوت شد؟ و چرا درباره استقلال حرف زد؟ حدود ۴۰۰ دقیقه بازی برای هوادار بدون گل زده و پاس گل. به نظر می‌رسد تبلیغاتی که بعد از یک فصل بازی در ماشین‌سازی درباره مرادی انجام شد، کاملا غلط بوده و این بازیکن راه بسیار زیادی حتی برای حضور در ترکیب اصلی یک تیم معمولی پیش رویش دارد.
* امین قاسمی‌نژاد/ قرضی
خرید هواداران؛ این عبارتی است که صالح مصطفوی برای توصیف امین قاسمی‌نژاد و حضورش در استقلال به کار برد. بازیکنی که کمتر به کار استقلال آمد ولی همان گل ۳ امتیازی‌اش به مس رفسنجان و پنالتی‌ای که برابر هوادار گرفت، ردپایش را در قهرمانی تیم مجیدی ملموس کرد. قاسمی‌نژاد، به اصرار خودش قهرمان را به مقصد سیرجان ترک کرد ولی در گل‌گهر هم کمتر بازی کرد. یک هافبک هجومی با آمار صفر گل و صفر پاس گل در تقریبا ۴۱۰ دقیقه بازی برای تیم قلعه‌نویی. احتمالا چوب جادوی قاسمی‌نژاد فقط وقتی پیراهن شهرخودرو به تن اوست، جواب می‌دهد.
* آرش رضاوند/ قرضی
هافبک محبوب مجیدی و هافبک مغضوب هواداران استقلال؛ در این دوقطبی، هواداران و مجیدی و استقلال و همه برنده شدند: استقلال و مجیدی صاحب یک مدافع راست جوان درخشان شدند و رضاوند در پیراهن فولاد به خود واقعی‌اش به عنوان بازیکن نفت و سایپا نزدیک شد. او را شاید بتوان تنها استقلالی جداشده‌ای لقب داد که با ترک این تیم، احیا شد. رضاوند در ترکیب فولاد، مرد کلیدی نکونام بود و یکی از ستاره‌های فولاد هم در لیگ قهرمانان و هم در لیگ برتر. او برای فولاد در لیگ برتر، ۴ گل زد و یک پاس گل داد. باید دید رضاوند احیاشده، با اتمام قرارداد قرضی‌اش به استقلال برمی‌گردد یا در یک معامله دو سر برد بین استقلال و فولاد، همچنان به کارش در اهواز ادامه می‌دهد؟ 
* عارف آقاسی/ قطعی
او نه مثل رضاوند، احیا شد و نه مانند مرادی و بقیه روند نزولی‌اش را ادامه داد. آقاسی اگر در استقلال می‌ماند، قطعا مرد اصلی ترکیب آبی‌ها می‌شد بعد از خروج اجباری یزدانی و مرادمند ولی با حضور او، قهرمانی استقلال شاید رقم نمی‌خورد. آقاسی در معدود بازی‌هایش برای استقلال، در کارهای دفاعی ضعیف بود (مرور صحنه گلی که استقلال در اراک از آلومینیوم خورد و ناتوانی آقاسی از یک دفع توپ ساده) ولی در هجوم، توانمند نشان داد (دریبل ریز و تغییر مسیر درخشان و ارسال طلایی‌اش برای ژستد که زمینه‌ساز گل ۳ امتیازی آبی‌ها برابر سپاهان در دور رفت بود). شاید اینطور به نظر برسد که آقاسی و فولاد، کاملا انگ هم هستند و بهتر باشد آقاسی تا اطلاع ثانوی به فکر ترک اهواز نیفتد.
* محمدرضا آزادی/ قطعی
در برهوت مهاجم گلزن در استقلال، آزادی شاید با ادامه حضورش می‌توانست بیشتر بازی کند و به چشم بیاید ولی او تصمیم گرفت در نیم‌فصل راهی اراک شود. این مهاجم جوان در آلومینیوم هم، اتفاق خاصی را در لیگ برتر رقم نزد هرچند ستاره آنها در شب کنار زدن پرسپولیس در جام حذفی بود. یک گل و یک پاس گل در حدود ۷۰۰ دقیقه برای آلومینیوم در لیگ برتر به علاوه ۲ گل در جام حذفی؛ اوضاع آزادی در اراک تغییر خاصی نکرد ولی قطعا بهتر از استقلال و آن نمایش ناامیدکننده دور رفت جلوی گل‌گهر بود.
* متین کریم‌زاده و فردین رابط/ قرضی
 ۲ جوانی که برخلاف اعتقاد همیشگی مجیدی به بازیکنان جوان، چندان مدنظر سرمربی آبی‌ها نبودند. کریم‌زاده با حضور سلمانی و سپس آماده بازی شدن جلالی، یک نیمکت‌نشین محض بود و به همین دلیل راهی نساجی شد. آنجا هم زیاد بازی نکرد و بیشتر یک تعویضی بود و کارش را با یک گل زده تمام کرد. رابط هم راهی شهرخودرو شد و تنها ۵۳۰ دقیقه بازی کرد و بدون گل و پاس گل، ثابت کرد هنوز راه زیادی پیش رویش وجود دارد تا حتی بازیکنی خوب و قابل اعتماد باشد هر چند جوان است و آینده دار و راه درازی پیش رو دارد.