محققان در یک مطالعه بین المللی جدید دریافتند که قرار گرفتن مردان در معرض نور خورشید به مدت طولانی، می تواند اشتهای آن ها را تحریک کرده و به افزایش وزنشان منجر شود.

نتایج یک مطالعه جدید بین المللی نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید از طریق هورمونی که توسط بافت چربی در پوست ترشح می شود، می تواند مصرف غذا و افزایش وزن را در مردان تحریک کند، اتفاقی که در زنان رخ نمی دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه نور خورشید ممکن است بر رفتار غذا خوردن و تعادل انرژی کل بدن تأثیر بگذارد، فرآیندی که پیش از این تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

نیاز به مصرف غذا عمدتاً از طریق ارتباط بین بافت های محیطی و مغز کنترل می شود. هورمون هایی که از چندین اندام مثلا روده، بافت چربی و کبد آزاد می شوند، به مناطق خاصی از مغز مانند هیپوتالاموس می رسند و از این طریق، بسته به مقدار فعلی انرژی موجود در بدن، نیاز به غذا خوردن یا توقف آن به ما دیکته می شود. 

در تحقیقی که در این خصوص توسط محققانی از دانشگاه سانتیاگو دی کمپوستلای اسپانیا همراه با موسسات دیگر انجام شده است، پژوهشگران به بررسی شواهد اپیدمیولوژیک حدود ۳۰۰۰ نفر در طول سه سال پرداخته و نتیجه گرفته اند که مردان و نه زنان، غذای مصرفی خود را در طول تابستان و زمانی که تابش خورشیدی در اوج خود بوده است، افزایش می داده اند.

آن ها این یافته ها را از طریق انجام مطالعاتی روی موش‌های نر تأیید کردند. در این آزمایش ها، محققان مشاهده کردند که قرار دادن روزانه این جانوران مدل در معرض اشعه ماوراء بنفش (UVB) به مدت ده هفته، باعث تحریک بیشتر ترشح هورمون گرسنگی گرلین از بافت چربی پوست می شود.

بر این اساس، با رسیدن هورمون فوق به هیپوتالاموس، اشتها در این موش‌های نر افزایش یافت و در نتیجه باعث افزایش مصرف غذا و افزایش وزن آن ها شد. به گزارش سیناپرس،با این حال، این تأثیر در موش‌های ماده کم‌رنگ بود، زیرا هورمون جنسی استروژن در آزادسازی گرلین از سلول‌های چربی داخل پوست اختلال ایجاد می‌کند. 

علاوه بر این، در یک مجموعه آزمایشی، نمونه‌های پوست مردان در معرض UVB طی پنج روز، منجر به افزایش بیان گرلین شد که با افزایش رفتار جستجوی غذا پس از قرار گرفتن در معرض خورشید مطابقت دارد.

این یافته ها که به اعتقاد محققان، راه را برای مطالعات بیشتر در مورد نقش پوست در انرژی و پایداری متابولیک بدن هموار می‌کنند، در نشریه جهانی Nature Metabolism منتشر شده اند.