طبق اعلام اتاق اصناف ایران، فروشگاههای مجازی باید از شناسه کالا و گارانتیهای مجاز استفاده کنند.
اتاق اصناف ایران در اطلاعیهای به کسب و کارهای مجازی اعلام کرد که تمام عرضه کنندگان مجازی کالاهایی که مشمول گارانتی (خدمات پس از فروش) هستند، باید ضمن درج شناسه کالا، از گارانتی مجاز ثبت شده در سامانه جامع گارانتی استفاده کنند.
همچنین طبق اعلام اتاق اصناف، در صورت عرضه یا نگهداری کالای فاقد شناسه کالا در فروشگاههای اینترنتی، مشمول کالای قاچاق شده و مطابق قوانین و مقررات مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن برخورد خواهد شد.
عناوین برخی از این کالاها (کالاهای گروه الف، ب و ج ضوابط تبصره ۴ ماده ۱۸ گروه کالاهای لوازم خانگی، برقی و الکترونیکی) عبارتند از:
شناسه کالا چیست؟
آئیننامه اجرایی شناسههای کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهوری، برای اجرا ابلاغ شد. ماده ۲۰ این آئیننامه مسئولیت اجرای آن را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است “امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسههای رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند”.
طبق گفتههای مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، شناسه کالا یک شناسه کلی برای کالا است و کد رهگیری، بارکدی است که مشخص میکند کالا در کدام کارخانه، چه روز و ساعتی و چگونه تولید شده است. درباره کالاهای وارداتی نیز شناسه کالا مبدا آن را مشخص میکند و میتواند تا حد زیادی جلوی کالای قاچاق را بگیرد؛ اما به نظر میرسد در بعضی بخشها از جمله لوازم خانگی به اندازه کافی اثربخش نبوده و برخی کارشناسان معتقدند حلقه مفقوده مبارزه با کالای قاچاق نظارت در سطح عرضه است.
در راستای همین قانون، از فروردین امسال، طرح مقابله با کالای قاچاق و تقلبی در بخش لوازم یدکی آغاز و مقرر شد از پایان اردیبهشت ماه این طرح در بخش لوازم خانگی و بعد به ترتیب در حوزه محصولات دخانی، آرایشی و بهداشتی و پوشاک اجرا شود.