براساس اطلاعات بدست آمده، سایپا و مگاموتور مدتیست که بدنبال طراحی و ساخت سری گیربکسهای نیمه اتوماتیک (AMT) در جهت نصب بروی خودرو شاهین هستند. البته همزمان با پروژه گیربکس AMT، پروژه ۶ سرعته کردن گیربکسهای دندهای محصولات این شرکت نیز در حال پیشرفت است.
گیربکسهای نیمه اتوماتیک در مقایسه با سایر گیربکسهای اتوماتیک، ساختار به نسبت سادهتری داشته و ارزانتر هم محسوب میشوند. در واقع در این نوع گیربکسها توصیه میشود که اکثرا در حالت منوآل (دستی) استفاده شوند تا فشار کمتری به گیربکس و جعبه دندهها وارد شوند. باتوجه به نام گرفتن نیمه اتوماتیک، دیگر خبری از کلاچ پایی نبوده و رانندگان نیازی به کلاچ گیری ندارند. اکثر گیربکسهای AMT دارای حالتهای برفی و اسپرت هستند.
جهت اطلاع بیشتر در رابطه با سایپا شاهین، این خودرو مجهز به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی M15-TC است که باتوجه به نصب سامانه توربوشارژ توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار، قدرت و گشتاور بسیار خوب ۱۷۸ نیوتن متر را دارد. همین گشتاور شاهین، باعث شده تا کشش خوبی را از موتور این خودرو در مقایسه با سایر رقبا شاهد باشیم.