مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: کمتر از یک سال دیگر شاهد اخذ پلاک و استفاده از اتوبوس های برقی ایرانی خواهیم بود.

دکتر شهریار زینی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوعی که اولویت ما در معاونت علمی است، استفاده از اتوبوس‌های برقی در حمل و نقل عمومی است، گفت: سال گذشته قرارداد ۱۰۰ اتوبوس برقی را با شهرداری منعقد کردیم که به نتیجه نرسید و تأمین بودجه‌ای از سوی این ارگان صورت نگرفت.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر اتوبوس‌های برقی آماده تولید هستند، گفت: اما اخیراً با وزارت کشور و اتحادیه اتوبوسرانی جلساتی برگزار کردیم که انشاالله قرارداد حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را منعقد کنیم.

به گفته زینی، این ساز و کار در حال نهایی شدن است که اتوبوس برقی مورد تأیید معاونت علمی با همکاری دانشگاه تهران و شرکت دانشگاهی ذیل این دانشگاه و یک شرکت اتوبوس سازی مورد استفاده عموم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نمونه اولیه این اتوبوس در مهر ماه امسال آماده می‌شود، گفت: بر اساس برنامه ریزی ها تا آبان ماه شاهد نمونه معیار تولید اتوبوس هستیم و تا کمتر از یک سال دیگر شاهد اخذ پلاک و عملیاتی شدن این اتوبوس خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این اقدامات در مورد اتوبوس‌های برقی درحال انجام است و تست‌های میدانی بین جاده آن هم در آبان انجام می‌شود، گفت: تست بهینه سازی و بررسی عیوب و خطاهای اتوبوس آبان ماه انجام می‌شود تا در خط تولید رفع شوند.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص ایستگاه‌های شارژ اتوبوس برقی گفت: اتوبوس برقی بدون ایستگاه شارژ طراحی نمی‌شود بلکه همزمان با ساخت اتوبوس به فکر ایستگاه‌های شارژ آن هم هستیم. در واقع اتوبوس‌های برقی با تمام ایستگاه‌های متعلقه تولید می شوند.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های شارژ این اتوبوس به صورت «شب شارژ»، «فست شارژ» و «ترکیبی» است، گفت: ایستگاه‌های شارژ در پایانه‌های اتوبوسرانی خواهد بود.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در ایستگاه‌های شب شارژ، اتوبوس در طول روز کار می‌کند و شب تا صبح عملیات شارژ را در ایستگاه خود انجام می‌دهد.

زینی گفت: ایستگاه‌های فست شارژ به صورت جایگاه میان راهی در نظر گرفته می‌شود که اگر در طول روز اتوبوسی نیاز به شارژ داشته باشد در این ایستگاه متوقف شود.

به گفته وی، هنوز برای تعداد این ایستگاه‌ها تصمیم گیری نشده ولی قرار است بخشی از این اتوبوس‌ها در خط بهارستان-جمهوری باشند.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تفاهم با وزارت کشور برای این منظور گفت: این موضوع نسبت به قرارداد با شهرداری، کلان‌تر است و وزارت کشور تصمیم می‌گیرد که این اتوبوس‌ها در کدام شهرها، کلان شهرها یا استان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته زینی، به دلیل اینکه قیمت اتوبوس برقی دوبرابر نمونه‌های کنونی است باید با حمایت دولت مورد استفاده عموم قرار بگیرد. این اتفاق در همه جای دنیا رخ می‌دهد.

زینی گفت: در کشور ما حمایت مشخصی وجود ندارد لذا نه تولید کننده اتوبوس احتراقی انگیزه تولید دارد نه مصرف کننده که شهرداری است؛ از این رو منابعی باید صرف اتوبوس‌های برقی شود تا مسائل آلودگی هوا و … به این واسطه رفع شوند.