طبق گفته ناسا با برطرف کردن مشکل فنی و مطلوب بودن آب و هوا امروز شنبه ۱۲ شهریور (۳ سپتامبر) ساعت ۲۲:۴۷ به وقت ایران (۱۴:۱۷ به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی) ماموریت «آرتمیس ۱» با پرتاب موشک SLS از سکوی ۳۹B مرکز فضایی کندی رسما آغاز خواهد شد.

شما مخاطب محترم بس مارک می‌توانید پخش زنده و گزارش لحظه به لحظه این پرتاب را در همین صفحه دنبال کنید.

درباره آرتمیس

آرتمیس پروژه‌ای تشکیل شده از سه فاز است: آرتمیس ۱، آرتمیس ۲ و آرتمیس ۳.

در ماموریت آرتمیس ۱ پرواز آزمایشی در مدار ماه بدون خدمه و در ماموریت آرتمیس ۲ پرواز آزمایشی در مدار ماه با خدمه برنامه ریزی شده است؛ و ماموریت نهایی و هدف اصلی ناسا آرتمیس ۳ است که در این پروژه ناسا تلاش دارد رکوردهای جدیدی را در فرستادن انسان به فضا ثبت کند؛ و انسان باری دیگر بر ماه قدم خواهد گذاشت.

«آرتمیس ۱» این مأموریت بدون سرنشین، ضمن محک زدن SLS به‌عنوان قدرتمندترین موشک ناسا تا کنون، فضاپیمای «اوریون» (Orion) را برای برای سفری ۳۷ روزه به دور ماه می‌فرستد تا ایمن بودن مدار و شرایط آن را برای مأموریت‌های سرنشین‌دار بسنجد.

تلاش قبلی ناسا برای پرتاب

این عملیات پنج روز پس از تلاش اولیه انجام می‌شود که به دلیل مشکلی در سوخت‌رسانی کمتر از یک ساعت پیش از پرتاب متوقف شده بود. هرچند وضعیت آب‌وهوایی هم عامل دیگری برای لغو عملیات بود.

درباره پرتاب «آرتمیس ۱» در امروز

«ملودی لوین» (Melody Lovin) افسر آب‌وهوای واحد پرتاب فضایی دلتا ۴۵ نیروی فضایی آمریکا، در این‌باره گفت: «انتظار ندارم که آب‌وهوا در پنجره‌های پرتاب درنظر گرفته شده، یک عامل بازدارنده باشد.»

طبق اعلام او، برای ابتدای پنجره‌ی پرتاب روز شنبه ۶۰ درصد آب‌وهوای خوب پیش‌بینی شده است که با پیشروی در فرصت ۲ ساعته، شرایط تا ۸۰ درصد بهبود می‌یابد. با این وجود، احتمال بارش پراکنده و ابرهای ضخیم، نگرانی‌های اصلی آب‌وهوایی برای پرتاب هستند.