یکی از مهمترین برنامه های پژوهشی مرتبط با مطالعه قطب شمال، مطالعات علمی آکادمی علوم روسیه محسوب می شود که بنا به دلایل متعددی طی چهل سال گذشته متوقف شده بود. به تازگی اما اعلام شد: دور جدید این مطالعات تا ده روز دیگر و با حضور کشورهای مختلف جهان آغاز می شود.
آکادمی علوم روسیه روز گذشته اعلام کرد: برنامه جدید اکتشاف یک ساله قطب شمال پس از چهل سال توقف در اواسط ماه جاری میلادی آغاز می شود. این پروژه مطالعاتی با عنوان قطب پاکیزه (Clean Arctic) اجرا خواهد شد و سخنگوی سرویس مطبوعاتی پروژه در این رابطه گفت: برنامه مطالعات و پژوهش های قطب شمال آکادمی علوم روسیه که در ۴۰ سال گذشته متوقف شده بود و یک طرح منحصر به فرد محسوب می شود، در اواسط ماه آگوست مجددا آغاز شده و به مدت یک سال ادامه خواهد داشت.
در بیانیه آکادمی علوم روسیه همچنین عنوان شده است؛ در اواسط ماه آگوست یک هیات مطالعات علمی منحصر به فرد در عرض جغرافیایی بالا، با نام Clean Arctic – Vostok 77 آغاز به کار خواهد کرد. باید توجه داشت که در طول ۴۰ سال گذشته چنین سفری از سوی آکادمی علوم روسیه انجام نشده است.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این سفر علمی دقیقا به مدت یک سال ادامه خواهد داشت و طی آن تیمی از محققان شرایط توندرا ها و زمین های همواره منجمد و یخ زده قطب شمال را مطالعه می کنند. در این پروژه همچنین نقشه های میراث صنعتی مربوط به دوره اتحاد جماهیر شوروی و زیرساخت های حمل و نقل مدرن در این مناطق به روز رسانی شده و گروهی ویژه از دانشمندان نیز  میکروپلاستیک ها را در آب های شمالی به طور دقیق اندازه گیری خواهند کرد.
گفتنی است تحقیقات علمی Clean Arctic یک پروژه در مقیاس بزرگ برای پاکسازی قلمرو قطب شمال است. فرماندهی کشتی یخ شکن ۵۰ Let Pobedy از کلاس قطب شمال که در این ماموریت مورد استفاده قرار خواهد گرفت بر عهده دیمیتری لوبوسوف، و گنادی آنتوخین، قرار دارد که از ناخداهای با سابقه در سفرهای قطبی محسوب می شوند.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، در طول دو سال آینده بیش از پنج هزار داوطلب برای پردازش و جمع آوری بیشتر بیش از ۵۰ هزار تن زباله با محققان همکاری می کنند. منطقه تمیز شده در حال حاضر تقریبا ۲۳۵ هکتار است.
در این پروژه داوطلبانی از روسیه، بنین، مصر، بلاروس، قرقیزستان، برزیل و بولیوی حضور دارند.