ته چین ها انواع و اقسام مختلفی دارند ولی شاید برای شمام پیش بیاید که از طعم تخم مرغ در ته چین خوشتان نیاید ولی دوست دارید باز یک ته چین مرغ خوشمزه بدون نیاز به تخم مرغ تهیه کنید که این دستور به شما یاد خواهیم داد چطور خیلی راحت یک ته چین خانگی آماده کنید. شما می توانید ته چین ها را بعد از آماده شده داخل قابلمه بپزید و یا می توانید در فر با کمک قالب های مختلف طرح دار تهیه کنید.
مواد لازم
سینه ی مرغ
۱ عدد
پیاز
۱ عدد متوسط

ماست
۱ لیوان
روغن
۱/۳ لیوان
زعفران غلیظ
 ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، پودرگل محمدی، کاری، پاپریکا، پودر دارچین
به مقدار لازم
زرشک
به مقدار دلخواه
 طرز تهیه ته چین بدون تخم مرغ
مرحله اول: پخت مرغ

ابتدا باید پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه مورد نظر با کمی روغن تفت دهید تا سبک شود و بعد سینه مرغ را که از قبل بدون استخوان کردید خرد کنید و به همراه پیاز و ادویه های گفته شده خوب تفت دهید تا سینع مرغ پخته و نرم شود و بعد زعفران دم کرده غلیظ را به مواد اضافه کنید تا مرغ خوشرنگ شود و در انتها باید زرشک شسته شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید و درب قابلمه یا تابه را برای  دقیقه قرار دهید تا مرغ خوب پخته شود.
مرحله دوم: پخت برنج
در این زمان باید داخل یک قابلمه آب بریزید و زمانی که جوش آمد برنج از قبل خیس خورده را اضافه کنید و زمان دهید تا برنج نرم شود، دقت کنید برنج باید کمی زنده باشد. و بعد آبکش کنید.
مرحله سوم: تهیه مایه ته چین
در ادامه باید ماست را به همراه کمی نمک و فلفل سیاه و پودر گل محمدی و روغن و زعفران دم کرده غلیظ داخل یک کاسه بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا مواد یکدست شود و بعد برنج را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا برنج کاملا با مواد مخلوط شود.
مرحله چهارم: پخت ته چین بدون تخم مرغ
در ادامه باید کف قابلمه مورد نظر کمی روغن ریخته و نیمی از برنج بریزید و از مایه مرغی بریزید و مابقی مواد را روی مرغ ریخته و با پشت کفگیر روی سطح برنج را صاف کنید و بگذارید تا برای  دقیقه خوب ته چین طلایی شود و بعد برگردانید به دلخواه با زرشک یا خلال بادام تزیین کنید. نوش جان
فوت و فن های دستور پخت ته چین بدون مرغ
بهتر است مواد مرغی را  سانت از قابلمه فاصله دهید.

می توانید مواد را در قالب طرح دار بریزید و برای ۱ ساعت در فر قرار دهید و حتما روی قالب را فویل بپوشانید و در انتها فویل را بردارید تا سطح ته چین طلایی شود.
می توانید از مواد گوشتی یا بادمجان نیز در این ته چین استفاده کنید.