کیست که نام مایکل شوماخر را بشنود و یاد ماشین سواری و فرمول یک نیوفتد؟ حال تصور کنید که ماشین فرمول یکی که او با نشستن در آن توانست ۷ دوره قهرمانی جهان را از آن خود کند، برای مزایده گذاشته شود! به نظر شما رقم مزایده تا چه حد بالا خواهد رفت؟ در میان بهترین خودروهای فرمول ۱ تاریخ، مزایده ماشین F1 مایکل شوماخر کبیر در چند ماه آینده اتفاق خواهد افتاد.

مزایده ماشین F1 مایکل شوماخر
درست است که چند سالی است از مایکل شوماخر بزرگ خبری نیست (دلیل آن هم حادثه‌ای است که در پیست اسکی برای او اتفاق افتاد و او را به کما برد) اما هنوز رکوردهای فرمول ۱ شوماخر در دنیا باقی مانده است. اگرچه لوئیس همیلتون بزرگ هم از آن زمان تاکنون بیش از ۹۱ پیروزی (که شوماخر به آن دست پیدا کرده بود) در سال ۲۰۲۰ فراتر رفته است. بخواهید یا نخواهید، ماشین‌های فراری‌ F1 از آوازه زیادی برخوردارند و در این میان یکی از بهترین آن‌ها یعنی ماشین فصل ۱۹۹۸ فراری در حراجی RM Sotheby’s به فروش می‌رسد.

ماشین مسابقه‌ای فراری F300 قدرت کمتری نسبت به فراری SF90 Stradale فعلی دارد که خب طبیعی است و در این سال‌ها شاهد تکنولوژی‌های پیشرفته جدیدی در این ماشین‌ها بوده‌ایم. این ماشین F1 یکی از ۹ ماشین ساخته شده است که عنوان برجسته هرگز شکست نخورده را دارد. این ماشین فراری F300 شماره ۱۸۷ ، رکورد DNF (پیروزی بی چون و چرا) دارد که آن را به موفق‌ترین ماشین مسابقه فراری F1 تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید که پیش از این هم یک خودروی F1 شوماخر (با اهمیت کمتر) به قیمت ۷.۵ میلیون دلار فروخته شد؛ پس قطعا این ماشین با رقمی بسیار بیشتر از این هم فروخته خواهد شد.

این خودرو تنها خودروی فراری فرمول یک است که حداقل سه مسابقه را اجرا کرده و در هر مسابقه‌ای که وارد شده توانسته تا پیروزی و مقام اول را کسب کند. قطع به یقین کلکسیونرهای F1، Tifosi و Ferrari Corsa Cliente به دلیل منشأ و رکوردهای آن به این خودرو علاقه‌مند خواهند شد.

اولین پیروزی این خودرو در ۷ ژوئن ۱۹۹۸ در گرندپری کانادا در مونترال بود، جایی که شوماخر در نقطه استارت از جایگاه سوم شروع کرد اما راه در انتهای مسابقه اول شد. در اواخر همان ماه، این ماشین F300 یک پیروزی دیگر در گرندپری فرانسه با دست فرمان شوماخر به دست آورد. در ۱۲ ژوئیه، شوماخر مجدداً در سیلورستون برای گرندپری بریتانیا برتری یافت. همین اتفاق در گرندپری ایتالیا و پیست مونزا هم اتفاق افتاد.
 
این خودرو با پیشرانه ۳.۰ لیتری V10 Tipo 047 قدرت ۸۰۰ اسب بخاری را در ۱۷۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. در آن زمان، شوماخر از تیم بنتون F1 قرارداد بسته بود، اما F300 که در سال ۱۹۹۸ رونمایی شد، هنوز باید توسعه پیدا می‌کرد. شوماخر در مونزا ثابت کرد که ماشین شماره ۱۸۷ می‌تواند با دیگر رقبا رقابت کند و فاصله امتیازی راننده و سازنده این ماشین را با این چهار برد متوالی کاهش داد.

اسکودریا فراری تا سال بعد که در پاییز ۱۹۹۹ فروخته شد، ماشین را حفظ کرد. یک کلکسیونر خصوصی نیز این ماشین را خرید و در طول ۲۳ سال گذشته تحت نظارت آنها بوده است. اکنون، موفق ترین خودروی فراری F1 که تا دو سال پیش توسط موفق ترین راننده F1 رانندگی می‌شد در مزایده‌ای با ارزش پیش بینی شده بین ۶ تا ۸ میلیون دلار (به اضافه ۱۲ درصد حق بیمه خریدار) به فروش خواهد رسید.