مراسم قرعه کشی اولین مرحله از فروش خودرو در سامانه جدید وزارت صمت روز دوشنبه مورخ نهم خرداد ماه برگزار شد و قرار بود نتایج آن روز سه شنبه ساعت ۹ اعلام شود.
 
مرحله نخست فروش خودرو در سامانه جدید وزارت صمت، از ۲۷ اردیبهشت آغاز شد و تا سه شنبه سوم خرداد ماه ادامه داشت. بر اساس طرح جدید وزارت صمت، قرار بر این است که تمام طرح های فروش خودروسازان دولتی و خصوصی در این سامانه ادغام شود و خودروسازان نمی توانند به طور مستقل برنامه های فروش خود را اجرایی کنند.

هر چند که فروش خودرو به شیوه قرعه کشی یک رویکرد اشتباه و توزیع رانت میان گروهی از افراد است اما در صورت اصرار به ادامه این سیاست اشتباه، اجرای آن توسط یک نهاد ناظر قابل قبول است. بنابراین این سامانه را می توان تا حدودی قابل دفاع دانست.

با این وجود اولین مرحله آن با کاستی هایی همراه شده که قطعاً نمی توان توجیهی داشته باشد؛ چرا که سیاست قرعه کشی وارد دومین سال خود شده است. در حالی که مراسم قرعه کشی این مرحله روز دوشنبه برگزار شد و قرار بود نتایج اولین مرحله سه شنبه دهم خرداد ماه ساعت ۹ اعلام شود، متقاضیان با مراجعه به سامانه با این عبارت روبرو می شدند: “مهلت ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به پایان رسیده است. متقاضیان می‌توانند بزودی نتایج را از طریق همین سامانه مشاهده کنند.”

در ابتدا پیگیری ها از وزارت صمت حاکی از این بود که نتایج با تاخیر اعلام خواهد شد. پس از آن مدیر کل صنایع خودرو وزارت صمت اعلام کرد که نتایج ثبت نام متقاضیان خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو فردا اعلام می‌شود و در خصوص ساعت اعلام آن هم صحبتی به میان نیامد. همچنین رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت تاخیر در اعلام نتایج  را به دلیل انجام استعلامات و صحت سنجی با هدف تخصیص دقیق و عادلانه خودرو  توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده عنوان کرد. 

امروز هم مانند دیروز تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از انتشار نتایج نیست. به نظر می رسد که وزارت صمت به طور مشخص باید دلیل این تاخیر را اعلام کند؛ چرا که بیش از چهار میلیون نفر متقاضی در این مرحله ثبت نام کرده اند و این موضوع احترام به مصرف کننده ای است که به جای خرید آسان خودرو باید شانس خودرو را در قرعه کشی ها جستجو کند.