مدیر توسعه فناوری‌های نوین خودرویی و طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از افتتاح مرکز نوآوری تخصصی در حوزه صنعت خودروسازی خبر داد و گفت: “نمونه‌سازی خودروهای برقی ارزان‌قیمت و مدرن”، “باتری‌های لیتیومی”، “هوشمندسازی” از زمینه‌های فعالیت این مرکز به شمار می‌رود.

دکتر شهریار زینی با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری آمپر در دو بخش “پژوهشی” و “شتابدهی” در تیر ماه، افزود: این مرکز با همکاری یکی از هلدینگ‌ها به عنوان اولین مرکز تخصصی توسعه فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های برقی‌سازی، هوشمند و اتصال‌پذیری در حوزه خودرو در بخش خصوصی، راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: چنین مراکز تخصصی در خودروسازی دولتی راه‌اندازی شده، ولی به صورت جزیره‌ای عمل کرده است و با توجه به اینکه این هلدینگ، همکار یکی از تامین کنندگان بزرگ صنعت خودرو است، نسبت به ایجاد این مرکز نوآوری اقدام شد. 

زینی به خدمات ارائه شده از سوی این مرکز نوآوری اشاره کرد و یادآور شد: خدمات یک مرکز نوآوری در گام اول شناسایی و استفاده از ایده‌ها و محصولات اولیه‌ای است که از سوی شرکت‌های دانش بنیان و یا هسته‌های فناور تولید شده و نیاز دارند شتابنده‌ای روی محصولات آنها سرمایه گذاری کند تا موفق به نمونه‌سازی و تجاری‌سازی شوند. همچنین اگر شرکتی دارای نمونه اولیه و آزمایشی بوده و نیازمند حمایت‌های تجاری‌سازی و ارتقای محصول به TRL‌های ۶ تا ۷ باشد، این مرکز خدماتی را به آنها ارائه خواهد داد.

مدیر توسعه فناوری‌های نوین خودرویی و طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل معاونت علمی، یکی از نقصان‌های موجود در صنعت خودروسازی کشور را نبود مراکز تحقیق و توسعه و بخش R&D منسجم دانست و خاطر نشان کرد: عدم استفاده از فرآیندهای روز دنیا و توسعه زیر ساخت‌های بستر آزمون از دیگر نقص‌های این حوزه است که باید توسعه یابد.

زینی یکی از اهداف مهم مراکز نوآوری را ایجاد پلی میان شرکت‌های دانش بنیان و گروه‌های صنعتی بزرگ عنوان کرد و یادآور شد: مشکل بزرگ ما این است که این دو طرف “شرکت‌های دانش‌بنیان” و “صنعت” نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، چون ادبیات یکسانی ندارند. یک خودروساز نمی‌داند که با یک شرکت دانش بنیان چگونه برخورد کند و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با ادبیات بخش صنعت آشنا نیستند. نمونه آن درخواست تضامین چند میلیاردی خودروسازان از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با تاکید بر اینکه یک شرکت دانش بنیان نوپا نمی‌تواند این تضامین را تامین کند، اضافه کرد: ولی مراکز نوآوری و یا شتابندهنده‌ها می‌توانند تضمین لازم را به خودروسازان ارائه و ایده‌های آنها را در اختیار خودروسازان قرار دهند و از سوی دیگر خودروسازان یا این ایده‌ها را خریداری می‌کنند و یا برای توسعه آن محصول با شرکت‌ها سهیم می‌شوند.

زینی با بیان اینکه رشد شتابانی که در صنعت خودروسازی کشوری مانند چین مشاهده می‌شود، به دلیل حمایت‌های خاص از شرکت‌ها است، اظهار کرد: راه اندازی مراکز نوآوری اتمام کار نیست، بلکه آغاز کار است و لازم است در این حوزه با سیاستگذاری، از شرکت‌ها حمایت شده و خودروسازان نیز ملزم شوند محصولاتی را که قابلیت تجاری سازی و صنعتی سازی دارند، از ظرفیت آنها استفاده کنند و از سوی دیگر شاهد واردات بی رویه قطعات تولید شده در داخل کشور نباشیم و این امر یکی از موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد.

حوزه‌های خدماتی “آمپر”
این مقام مسوول با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی این مرکز نوآوری صنعت خودرو، افزود: ارتقای “سوخت رسانی خودرو” یکی از موضوعاتی است که به صورت ویژه در این مرکز بر روی آن مطالعاتی در حال انجام است. “نمونه سازی خودروهای برقی ارزان قیمت و مدرن”، “باتری‌های لیتیومی”، “هوشمندسازی” و “خودروهای خودران” از دیگر حوزه‌های فعالیت این مرکز به شمار می‌رود.

به گفته وی این مرکز نوآوری که در تیرماه افتتاح می‌شود، در حال حاضر با استقرار تیم‌های فناور آغاز به کار کرده و افراد حاضر در واحدهای فناور این مرکز دانشجویانی از دانشگاه‌های مطرح کشور چون صنعتی شریف، علم‌وصنعت و صنعتی امیرکبیر هستند.  

توسعه خودروهای برقی در کشور 
مدیر توسعه فناوری‌های نوین خودرویی و طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه حوزه توسعه فناوری‌های مربوط به خودروهای برقی رشد شتابانی در کشور گرفته است، گفت: آینده صنعت خودروسازی، خودروهای برقی است و این اتفاقی است که در دنیا رخ داده و برای آن برنامه‌های بسیار منسجمی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه تا سال ۲۰۵۰ عمده خودروهای تولیدی در دنیا برقی خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر نیز اکثر خودروسازان مطرح دنیا خودروهایی را که تولید می‌کنند، تنها نمونه بنزینی آنها را عرضه نمی‌کنند، بلکه پلتفرم‌های برقی و هیبریدی آن را توسعه می‌دهند و امتیازاتی نیز برای مصرف کنندگان نهایی و خریداران در نظر گرفته می‌شود تا فضا برای استفاده این خودروها فراهم شود.

زینی اضافه کرد: علاوه بر آن در بسیاری از کشورها محدویت‌های سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از تولید CEO2 وضع شده است و شرکتها نیز ملزم به کاهش تولید این گاز در فرایندهای تولید خود هستند.

مرکز نوآوری “آمپر” روز ۵ تیرماه افتتاح رسمی خواهد شد.