از روز گذشته و با آغاز موج گرمای تابستانی، شرکت های فولادی ملزم به تعطیلی دو هفته‌ای شدند و پس از پایان دو هفته نیز مجاز به فعالیت با توان ۵۰ درصدی خواهند بود.
 
صنعت خودروسازی ایران در شرایط عجیبی به سر می‌برد، از یک سو وعده‌های زیبای افزایش تولید به گوش می‌رسد و از سوی دیگر واقعیت‌هایی از کمبودهای موجود پیش روی چشمان ما قرار دارد.

خودروسازان در سال جاری باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند. این وعده وزیر صمت و راهبرد اصلی صنعت خودرو در سال جاری است.

آیا این وعده امکان پذیر است؟
به نظر بیشتر کارشناسان صنعت خودرو که آگاهی کاملی از شرایط تولید خودرو دارند این وعده در سال جاری محقق نخواهد شد.

کمبود قطعات الکترونیکی به دلیل بحران جهانی تراشه، وجود مشکل در تامین برخی قطعات خودرو و وعده توقف تولید خودروهای ناقص از جمله دلایلی است که دستیابی به این آمار را اگر نگوییم ناممکن که بسیار سخت کرده است.

از سویی دیگر آنچه مانع بزرگی پیش روی دستیابی به این آمار است، آغاز تعطیلی صنایع مادر نظیر کارخانه‌های فولادسازی به دلیل تامین نیاز برق شهری است.

بر اساس ابلاغ شرکت توانیر از ۱۵ خرداد محدودیت های مصرف برق و انرژی برای واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی و فولادسازان آغاز خواهد شد. بر اساس این ابلاغ فولادسازان و شرکت های تولیدکننده از نیمه خرداد به بعد به مدت دوهفته تعطیل خواهند شد و پس از آن به مدت دو هفته با ۵۰ درصد ظرفیت مصرفی برق خواهند داشت. بر اساس این ابلاغیه فولادسازان می توانند در مدت ۱۵ روز با ۵۰ درصد مصرفی برق به تولید محصولات فولادی بپردازند اما از آنجا که مصرف برق تجهیزات، دستگاه ها و ماشین آلات صنایع فولادی بیش از ۵۰ درصد است، ممکن است فولادسازان نتوانند هیچگونه تولیدی داشته باشند و این شرط منجر به توقف تولید و فعالیت های تولیدی شود.

یادآور می‌شود، فولادسازان در سال گذشته نیز ۴۵ روز را در خاموشی به سر بردند.

تعطیلی کارخانه های فولادسازی در حالی آغاز شده است که بر اساس روال سال گذشته، خودروسازان در نوبت بعدی تعطیلی با هدف کنترل مصرف برق واحدهای غیرصنعتی خواهند بود.

آنچه واضح و مبرهن است اینکه دستیابی به آمار تولید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی و جامه عمل پوشاندن به وعده‌های رنگارنگ با چنین شرایطی دور از دسترس خواهد بود.