بی‌ام‌و XM به عنوان اولین خودروی اختصاصی بخش M پس از M1 تولید شده و اگرچه ظاهر آن جنجال‌های زیادی ایجاد کرده اما این تست سرعت و شتاب در اتوبان‌های آلمان نشان دهنده پرفورمنس تحسین‌برانگیز XM است.

اگرچه XM پس از M1 اولین خودروی اختصاصی M محسوب می‌شود اما فلسفه تولید هر دو خودرو کاملاً متفاوت است. XM شاسی‌بلندی بسیار بزرگ و سنگین‌وزن بوده درحالی‌که M1 را می‌توان سوپر اسپرتی پیشرانه وسط، سبک‌وزن و کم ارتفاع دانست. البته قدبلند جدید بی‌ام‌و علیرغم وزن بالای خود در خط مستقیم بسیار سریع بوده و پیشرانه ۸ سیلندر هیبریدی آن توانایی‌های خود را به خوبی نشان می‌دهد.

اما XM در تست سرعت و شتاب خود چگونه عمل می‌کند؟ این خودرو در عرض ۴.۱۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و بازهم شاهد آن هستیم که ژرمن‌ها پرفورمنس محصول خود را کمتر از حد واقعی اعلام کرده‌اند. در واقع XM حدود دودهم ثانیه سریع‌تر از اعلام کارخانه بوده و با توجه به وزن ۲۷۱۰ کیلوگرمی خود می‌توانیم چنین پرفورمنسی را احساس‌برانگیز بدانیم. برای مقایسه باید گفت XM حدود ۵۶۰ کیلوگرم سنگین‌تر از لامبورگینی اوروس پرفورمنته است!

البته XM هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی کندتر از مدل بسیار ارزان‌تر X5 M کامپتیشن خواهد بود. چند سال پیش بود که همین کانال AutoTopNL اقدام به بررسی نسخه قبل از فیس لیفت X5 M کرد و توانست صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۸۱ ثانیه را بر جای بگذارد. شاید مدل قوی‌تر XM لیبل رد بتواند عملکردی نزدیک‌تر به برادر کوچک‌تر خود داشته باشد. همین تفاوت عملکرد دو خودرو سؤال مهمی را ایجاد می‌کند: بی‌ام‌و با XM چه کسی را هدف گرفته است؟
 
با قیمت ۱۵۹ هزار دلاری، شاسی‌بلند پلاگین هیبریدی بی‌ام‌و ۳۶۷۰۰ دلار گران‌تر از X5 M بوده و با همین پول می‌توان نسخه پایه ۲۳۰i کوپه را خریداری کرد. احتمال اینکه خریداران XM آن را به خاطر پرفورمنس انتخاب کرده باشند پایین است و حدس می‌زنیم اکثر افراد خودروی موردبحث را به دلیل تمایز نسبت به دیگر محصولات X بی‌ام‌و انتخاب کنند. شایان ذکر است XM اولین خودروی پلاگین هیبریدی M است هرچند در سال‌های پیش رو مدل‌های متنوع‌تری نیز تولید خواهند شد و نسل جدید M5 محصول بعدی خواهد بود. این سوپر سدان بر اساس شنیده‌ها در سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شود و شاید نسخه استیشن آن نیز در دسترس باشد. انتظار می‌رود قدرت این خودرو بین XM و XM لیبل رد و فراتر از ۷۰۰ اسب بخار باشد. به عنوان سخن پایانی باید گفت نیمی از تقاضای بی‌ام‌و XM به آمریکا و چین (به ترتیب ۲۶ و ۲۳ درصد) تعلق داشته و خاورمیانه با ۸ درصد در رده بعدی قرار دارد. کشورهای آلمان و کره جنوبی نیز ۷ درصد مشتریان این قدبلند خبرساز را تشکیل می‌دهند.