در سال ۲۰۱۳ شرکت فولکس واگن، خودروی مفهومی با نام XL Sport Concept را به نمایش گذاشت که دارای قوی‌ترین موتور دو سیلندر تاریخ بود، اما هرگز به خط تولید نرسید.
 
تاکنون خودرو‌های مفهومی متعددی طراحی و به نمایش در آمده اند که برخی از آن‌ها بسیار استثنایی به نظر می‌رسید، اما هرگز به تولید تجاری نرسیدند که یکی از جالب توجه‌ترین آن‌ها خودروی اسپرت XL Sport Concept شرکت فولکس واگن بود که به قوی‌ترین موتور دو سیلندر جهان مجهز بود. این خودروی شگفت انگیز اگرچه به خط تولید نرسید، اما موزه خودروی پترسن طی یک بازسازی جذاب دوباره این خودرو را زنده کرده تا مشخصات جالب توجه آن را به ما نشان دهد.

در اواخر دهه ۲۰۰۰، فولکس واگن ایده یک وسیله نقلیه فوق کارآمد با موتور دیزلی دو سیلندر هیبریدی پلاگین را در پیش گرفت که نتیجه آن یک خودروی تولید محدود با نام XL1 بود که به عنوان کم‌مصرف‌ترین خودروی ساخته شده در تاریخ نیز شناخته می‌شد. ۱۳ سال بعد، فردیناند پیچ، رئیس فولکس واگن، یک خودروی اسپرت مفهومی دو سیلندر را معرفی کرد که مبنای بر ارائه عملکرد بالا و عالی بود. این خودروی مفهومی XL Sport Concept نام داشت که موتور آن به عنوان قوی‌ترین موتور دو سیلندر جهان معرفی می‌شد.

متأسفانه، آن خودرو مصداق بارز «نوزاد مرده به دنیا آمده» بود و یک مدل مفهوم باقی ماند تا هرگز به خط تولید راه نیابد. با این حال، موزه خودروی پترسن بازگشتی دوباره به این خودرو داشته تا عظمت این سوپر اسپرت جذاب را در یک ویدیوی جذاب مجدداً مرور کند. به عبارت دیگر، این موزه در صدد است تا مجدداً توجهات را به سمت این خودروی مفهومی معطوف کند و نشان دهد که این خودرو در چند سال قبل چگونه می‌توانست زینت بخش جاده‌های جهان شود.

موتور موتور V-Twin خودروی XL Sport را شرکت دوکاتی بر اساس پیشرانه مشهور Ducati 1199 Superleggera ساخته بود که تا ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخید و قدرت آن به ۱۹۷ اسب بخار (۱۴۷ کیلووات) می‌رسید. اگرچه در نگاه اول، قدرت این موتور را نمی‌توان چیز مهمی در مقیاس با دیگر خودرو‌های اسپرت حتی در آن زمان تلقی کرد، اما باید توجه داشت که بدنه XL Sport با پنل‌های ساخته شده از پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن (CFRP) ارائه شده بود که وزن خودرو را در عدد خیره کننده حدود ۱۹۶۲ پوند (۸۹۰ کیلوگرم) پایین نگه می‌داشت. در واقع وزن این خودرو آن‌قدر سبک بود که موزه خودروی پترسن آن را «سبک‌ترین ماشین اسپرت مدرن» می‌نامد.

این واقعیت به XL Sport اجازه می‌داد تا اعداد عملکردی مانند سرعت صفر تا ۶۲ مایل در ساعت (۰-۱۰۰ کیلومتر در ساعت) را در ۵.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۶۸ مایل در ساعت (۲۷۰ کیلومتر در ساعت) را عرضه کند. خودروی XL Sport فولکس واگن دارای عملکرد‌های دیگری مانند گیربکس هفت سرعته دوکلاچه، شاتون‌های اتصال تیتانیوم، سیستم تعلیق عقب میله ای، دنده سوپاپ desmodromic، ترمز‌های سرامیکی و اجزای مختلف ساخته شده با آلیاژ منیزیم بود. در‌های زیبای این خودرو نیز به صورت عمودی باز می‌شد که بر جذابیت اسپرت آن می‌افزود.

اگرچه تولد دوباره XL Sport Concept که با کمک موزه خودروی پترسن انجام شد، می‌تواند ارزش‌های بالا و ناشناخته خودرو در زمان خود را نمایان سازد، ولی به نظر نمی‌رسد که این امر بتواند تأثیری در تجاری سازی آن داشته باشد. به هرحال استاندارد‌های آلایندگی در اروپا و جهان روز به روز در حال سخت‌تر شدن هستند و فولکس واگن نیز یکی از سازندگانی است که حرکت به سمت برقی سازی خودرو‌ها را شدت بخشیده است؛ بنابراین چنین خودرویی با موتور دیزلی قطعاً نمی‌تواند اولویتی برای خط تولید این خودروساز آلمانی باشد.