لکسوس اواخر سال پیش میلادی طی یک حرکت سورپرایز کننده جانشین لکسوس LFA را به نوعی معرفی کرد. زمانی که تویوتا استراتژی الکتریکی سازی خود را اعلام نمود شاهد سوپرکاری مرموز بودیم که با عنوان Electrified Sport شناخته می‌شود. به گزارش motor1، این خودروی پرفورمنس و بدون آلایندگی اوایل امسال طی سفری از ژاپن به اروپا رفت تا در فستیوال سرعت گوودوود ۲۰۲۲ شرکت کند. خودرویی که درباره آن صحبت می‌کنیم جانشین لکسوس LFA خواهد بود ولی بجای پیشرانه ۱۰ سیلندر تنفس طبیعی از قوای محرکه الکتریکی استفاده خواهد کرد.

البته جدای از اشاره به شعاع حرکتی ۷۰۰ کیلومتری و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۲ ثانیه‌ای، چیز دیگری از مشخصات فنی جانشین لکسوس LFA منتشر نشده است. خوشبختانه مجله تاپ گیر اخیراً با کوجی ساتو رئیس لکسوس درباره نسخه جاده‌ای کانسپت Electrified Sport صحبت کرده است و یکی از مهم‌ترین خبرها اینکه شاید خریداران بتوانند در این خودرو خودشان دنده را عوض کنند. البته چیزی شبیه دنده عوض کردن!

تاپ گیر می‌گوید تجربه کار با گیربکس دستی در این سوپر اسپرت از طریق نرم‌افزار ویژه‌ای شبیه‌سازی خواهد شد. این نرم‌افزار احتمالاً به‌صورت مصنوعی قدرت پیشرانه‌های الکتریکی را محدود خواهد کرد تا شما بتوانید دنده را عوض کنید. فورد روش متفاوتی را برای کانسپت موستانگ لیتیوم الکتریکی انتخاب کرد زیرا این خودروی مفهومی از گیربکس ۶ سرعته دستی واقعی MT82 گترگ به همراه دیفرانسیل تورسن استفاده می‌کرد و نیرو به چرخ های عقب فرستاده می‌شد. البته این موضوع برای لکسوس قطعی نشده و فعلاً در حال بررسی است. کوجی ساتو از اشاره به زمان رونمایی رسمی این سوپر اسپرت خودداری کرد اما برخی جزئیات دیگر را نیز برشمرد. Electrified Sport همانند تمامی محصولات الکتریکی لکسوس از تکنولوژی فرمان برقی استفاده خواهد کرد. این مدیر ارشد همچنین به استفاده از تکنولوژی هدایت گشتاوری نیز اشاره داشته است.

کربن فیبر در صورت ضرورت استفاده خواهد شد و محل قرارگیری باتری ضرورتاً زیر کف خودرو نخواهد بود زیرا تویوتا در این زمینه آزادی عملی زیادی را در اختیار طراحان قرار داده است. زمانی که مدل مفهومی معرفی شد لکسوس به استفاده از باتری‌های حالت‌جامد اشاره کرد اما مدیر این برند می‌گوید این تکنولوژی هنوز نیازمند تکامل است. به عنوان یادآوری باید گفت تویوتا احتمالاً اولین خودروسازی خواهد بود که از باتری حالت‌جامد در خودرویی تولیدی استفاده می‌کند. قرار است این کار در سال ۲۰۲۵ رخ دهد اما این باتری بجای خودرویی الکتریکی در مدلی هیبریدی دیده خواهد شد.