XKSS حاصل تصمیم جگوار برای خروج از مسابقات خودرویی پس از فصل ۱۹۵۶ است و البته که خودروی شاخصی محسوب میشود. احتمال دارد یکی از مدلهای شاخص XKSS در حراجی پیش روی مونتری با قیمت هنگفت ۱۲ میلیون دلار فروخته شود.
پس از تصمیم جنجالی جگوار، سر ویلیام لیونز تصمیم گرفت مدلهای مسابقهای دی تایپ باقی مانده را به خودروهای اسپرت و پرفورمنس تبدیل کند. حاصل این کار XKSS بود که تنها ۱۶ دستگاه از آنها ساخته شد و مدل موردبحث ما با نام ۷۰۷ یکی از همین ۱۶ دستگاه به شمار میرود. در خلال هفته خودرویی مونتری، حراجی RM Sotheby’s این خودرو را عرضه خواهد کرد.
رنگ اصلی خودروی یاد شده کرمی با پوشش کابین قرمز بوده است. آقای لو بررو این خودرو را خریداری کرد اما قبل از آنکه پشت فرمان بنشیند در یک تصادف جان خود را از دست داد. جگوار XKSS مدل ۱۹۵۷ به فرد دیگری با نام سامی ویس که مالک آکسفورد موتورز در کالیفرنیاست فروخته شد و او نیز خودرو را به سیدنی کلبرگ فروخت. خودرو تا سال ۱۹۷۵ و زمانی که به لورد آنتونی بامفورد فروخته شود در کلکسیون کلبرگ قرار داشت.
بامفورد که رئیس شرکت سازنده تجهیزات سنگین بریتانیایی است به مدت کوتاهی این جگوار را در اختیار داشت و آن را به جفری مارش فروخت و نهایتاً خودرو به دست کمپل مک لارن رسید. او رنگ XKSS را به آبی متالیک تغییر داد و شماره پلاک JAG 1 قابلمشاهده را انتخاب کرد. جگوار مورد اشاره تا سالها در اختیار مک لارن بود و در مراسم ویژهای همچون کلاسیک لمان حضور مییافت. در سال ۱۹۹۲ آلن لیوید خودرو را خریداری کرد و او فهمید که خودرو فاقد بلوک پیشرانه اصلی است. با پیگیریهای فراوان لیوید توانست بلوک پیشرانه اصلی را پیدا کرده و روی خودرو نصب کند. او ۱۹ سال از این جگوار با ارزش مراقبت کرد.
XKSS 707 شاید بهترین نمونه از نظر حفظ اسناد و تاریخچه خود باشد. کارکرد این خودرو به حدود ۴۱ هزار کیلومتر میرسد و شماره پلاک اصلی، شماره شاسی، پیشرانه و گیربکس خود را حفظ کرده است. انتظار میرود محصول تولید محدود جگوار در حراجی پیش رو با قیمت فراتر از ۱۲ میلیون دلار فروخته شود. شایان ذکر است XKSS و دی تایپ بر پایه سوپرکارهای پیشرفته زمان خود شکل گرفتند و در واقع آنها را میتوان مک لارن سولوس GT و استون مارتین والکری عصر خود دانست.