همیشه فکر می‌کنیم خودروهای الکتریکی مطمئن‌تر و قابل‌اعتمادتر از خودروهای درون‌سوز هستند. الکتریکی‌ها قطعات متحرک کمتری دارند و نیاز به استفاده از روغن‌ها و مایعات گوناگون در آن‌ها کمتر است؛ اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی شاید مطمئن‌تر از نمونه‌های درون‌سوز نباشند. یکی از شرکت‌های بریتانیایی با نام ?Which اخیراً یک نظرسنجی آنلاین برگزار کرده است و نتایج نشان می‌دهد مالکان خودروهای بنزینی یا دیزلی مشکلات کمتری را در ۴ سال اول مالکیت نسبت به مالکان خودروهای الکتریکی گزارش کرده‌اند. این شرکت از ۴۸ هزار نفر درباره خودرویی که می‌رانند نظرسنجی کرده است و از حدود ۵۷ هزار دستگاه خودروی حاضر در این نظرسنجی، ۲۱۸۴ دستگاه از نوع الکتریکی بوده‌اند. ۳۹ درصد مالکان خودروهای الکتریکی مشکلی را در طول ۴ سال اول مالکیت خود گزارش کرده‌اند درحالی‌که این آمار برای مالکان خودروهای بنزینی و دیزلی به ترتیب ۱۹ و ۲۹ درصد بوده است.

نه تنها خودروهای الکتریکی قابلیت اطمینان کمتری دارند بلکه در صورت زمین‌گیر شدن می‌بایست زمان بیشتری را صرف تعمیر آن‌ها کرد. عادی‌ترین مشکل خودروهای الکتریکی به بخش نرم‌افزاری مربوط می‌شود که تعمیر آن تا ۵ روز طول می‌کشد درحالی‌که این زمان برای خودروهای بنزینی و دیزلی به ترتیب ۳ و ۴ روز است. برند تسلا کمترین میزان اطمینان و اعتماد را داشته است و ۳۹ درصد مالکان حداقل یک عیب را در طول ۴ سال اول مالکیت خود گزارش کرده است. ۵ درصد مشکلات نیز شامل خاموشی پیشرانه و عدم روشن شدن آن بوده است. در طرف دیگر کیا نیرو الکتریکی قرار دارد که تنها ۶ درصد مالکانش مشکلی را درباره این خودرو گزارش کرده‌اند و تنها ۱ درصد مالکان به خاموش و عدم روشن شدن آن اشاره کرده‌اند.

یکی از مدیران کمپانی ?Which می‌گوید:

ما می‌دانیم که رانندگان تمایل دارند خودروهای پاک‌تری بخرند اما انتخاب یک محصول باکیفیت اهمیت بالایی دارد. تحقیقات ما نشان می‌دهد قیمت بالا ضرورتاً به معنی یک خودروی مطمئن نخواهد بود و بنابراین همیشه افراد را تشویق به تحقیق قبل از خرید خودروی جدید می‌کنیم تا بتوانند مطمئن‌ترین برند و خودرو را انتخاب کنند
اگرچه خودروهای الکتریکی هنوز در ابتدای راه خود قرار دارند اما به احتمال زیاد در آینده شاهد افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد آن‌ها خواهیم بود چراکه تکنولوژی با سرعت در حال پیشرفت است.