مدیرعامل شرکت خودروسازی رنو فرانسه از طرح اتحاد با خودروسازان اروپایی برای مقابله با ساخت خودروهای الکتریکی چینی خبر داد.
طبق آخرین اخبار خودرو بینالمللی، گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی در سرتاسر جهان باعث شد تا اکثر خودروسازان اروپایی در سالهای اخیر به تولید این دسته از وسایل روی آورند. در سمت مقابل اما خودروسازان کشورهای آسیای شرقی از جمله چین در این مدت توانستهاند بازار خودروهای الکتریکی اقتصادی را در دست بگیرند. حال مدیرعامل رنو از خودروسازان اروپایی خواسته تا با یکدیگر متحد شوند و مجموعهای به سبک ایرباس برای تولید خودروهای الکتریکی ارزان قیمت تشکیل دهند.
اتحاد خودروسازان اروپایی برای مقابله با خودروسازان چینی
در دورانی که شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا به عنوان پیشتاز این صنعت شناخته میشد، شرکتهای هوافضای اروپایی با ایجاد یک سرمایه گذاری و اتحاد مشترک در سال ۲۰۰۰ میلادی شرکت ایرباس را برای رقابت با بوئینگ تشکیل دادند. پس از گذشت مدتی انحصار و موفقیتهای شرکت آمریکایی بوئینگ کمرنگ شد و ایرباس توانست خطوط هواپیمایی بسیاری از کشورها را به تسخیر خود درآورد. حال لوکا دی مئو، به عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی رنو در جریان نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۴ با مثال زدن این ایده ایرباس، از سایر خودروسازان اروپایی خواست تا با اتحاد از هجوم رو به رشد خودروهای الکتریکی ارزان قیمت چینی به بازار مقابله کنند.
وی خاطرنشان کرد:
برای یافتن راهحل باید خلاق باشیم. شرکتها میتوانند با اشتراک سرمایهگذاری، هزینههای تولید خودروهای جدید را کاهش دهند. تا در نهایت به هدفمان که همهچیز را در اروپا با قیمتی رقابتیتر تولید کنیم برسیم.
رنو در حال مذاکره با فولکسواگن برای به اشتراک گذاشتن پلتفرم AmpR است. این پلتفرم در حال حاضر در رنو ۵ جدید استفاده میشود. از همین پلتفرم در مدل الکتریکی کوچکتر توئینگو هم استفاده خواهد شد که قرار است با قیمت حدود ۲۰ هزار یورو به بازار عرضه شود. به گفتهٔ دی مئو، چالش چنین پروژهای ایجاد یک زنجیرهٔ تولید قطعات اروپایی شامل باطریها، موتورها و لوازم الکترونیکی است مثل کاری که خودروسازان چینی انجام دادهاند. او معتقد است که توسعهٔ سریع خودروها چالش بزرگی برای خودروسازان اروپایی خواهد بود. به گفتهٔ دی مئو، رنو زمان توسعهٔ خودروهای الکتریکی را برای رنو ۵ از چهار سال به سه سال کاهش داده و برای توئینگو به دو سال خواهند رساند. به اعتقاد او، سرعت در برابر چینیها بسیار مهم است.علاوه بر این، دی مئو گفته است قوانین اتحادیهٔ اروپا باید اجازهٔ استفاده از خودروهای کوچک ژاپنی یا کی کارها را در مناطق شهری بدهد و مالیات خودروهای کوچک را کاهش دهد یا پارکینگ رایگان در اختیار آنها قرار دهد تا مردم برای استفاده از این خودروها تشویق شوند.
البته صرف گفتن این ایدهها از سوی دی مئو نمیتواند از رشد بی سابقه تولید و فروش خودروهای الکتریکی چینی جلوگیری کند. در حال حاضر کمپانی خودروسازی بی وای دی چین با پشت سر گذاشتن تسلا، به عنوان پر فروشترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان شناخته میشود. طبق تحلیل و پیشبینیهای صورت گرفته از سوی کارشناسان سال ۲۰۲۴ میلادی برای این شرکت چینی نیز بسیار سودآور خواهد بود و میتواند با فروش بیشتر محصولات خود به دستاوردهای بیشتری در بازار خودروهای برقی برسد.