رنو ۵ توربو بدون شک یکی از جالبترین هاچبکهای اسپرت تاریخ محسوب میشود. این خودرو زائیدهٔ افکار معاون بخش تولیدات رنو «ژان ترامورسی» بود که پس از دیدن موفقیت لانچیا استراتوس این ایده را مطرح کرده به امید آنکه این خودروساز فرانسوی هم بتواند به موفقیت هاچبک پنجدر لانچیا دست یابد؛ بنابراین مانند استراتوس، در رنو ۵ توربو هم پیشرانه به پشت صندلیهای جلو منتقل شد. البته این یک موتور کوچک ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بود که فقط ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۱ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد ولی بااینحال، رنو ۵ توربو در زمان معرفی قدرتمندترین خودروی فرانسوی زمان خود محسوب میشد.
گیربکس این خودرو از نوع ۵ سرعتهٔ دستی بود که نیرو را به چرخهای عقب انتقال میداد و سیستم تعلیق هم به سبک مسابقهای تنظیم شده بود. این یعنی هرچند این خودرو از بدنه اصلاحشده رنو ۵ استاندارد استفاده میکرد و در ظاهر شبیه آن بود اما ویژگیهای مکانیکی آن کاملاً با نسخه استاندارد رنو ۵ متفاوت بودند. رنو ۵ توربو برای اولین بار در نمایشگاه بروکسل سال ۱۹۸۰ رونمایی شد و سپس در نمایشگاه پاریس ۱۹۸۲ نیز نسخه جدیدی از این هاچبک موتور وسط با نام توربو ۲ معرفی شد که تغییراتی را نسبت به نسخهٔ اول تجربه کرده بود. از رنو ۵ توربو سری اول تنها ۱۸۲۰ دستگاه و از سری دوم ۳۱۶۷ دستگاه تولید شد.
بنابراین، رنو ۵ توربو خودروی بسیار کمیابی است و به همین دلیل ارزش آن طی چند سال اخیر بشدت افزایش پیدا کرده است. حال یک دستگاه از این خودرو در بریتانیا به حراج گذاشته شده است. این خودرو مدل ۱۹۸۱ بوده و از سری اول رنو ۵ توربو است. البته این نمونه خاص برای بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان تغییرات و اصلاحاتی مثل تجهیز به کمکفنرهای AVO، سیستم اگزوز جدید، اینترکولر جدید، بازسازی توربوشارژر، ارتقاء فن خنککننده و… را تجربه کرده و رنگ آنهم از سفید فابریک به آبی المپیکی تغییر یافته است.
این خودرو که در سال ۲۰۰۲ به بریتانیا وارد شده است، از سال ۲۰۰۶ تاکنون خوابیده بوده و طی این بیست سال فقط در اختیار یک مالک بوده است. این رنو ۵ توربو مدل ۱۹۸۱ کمی بیش از ۶۶ هزار کیلومتر کار کرده است که نسبت به سن و سال آن رقم نسبتاً پایینی محسوب میشود. بالاترین قیمتی که تاکنون برای این خودرو پیشنهاد شده ۵۵ هزار پوند است.