احتمال برخورد با گوزن هنگام رانندگی کم است اما هرگز صفر نیست. به همین دلیل، آزمایش مانور تغییر جهت اضطراری که در محاوره با عنوان آزمایش گوزن شناخته می‌شود از قدیم انجام می‌شده است اما در سال ۱۹۹۷ این آزمایش در سراسر جهان شناخته شد. در اکتبر آن سال، یک مرسدس بنز A کلاس در این آزمایش چپ کرد که این موضوع توقف فروش A کلاس از سوی مرسدس و فراخوان همه نمونه‌های فروخته‌شدهٔ قبلی را به دنبال داشت. سازندهٔ آلمانی برای برطرف کردن این مشکل، سیستم تعلیق A کلاس را اصلاح و آن را به ESC مجهز کرد.

حال به سال ۲۰۲۲ بازمی‌گردیم که خودروی دیگری در آزمایش گوزن با مشکلی جدی مواجه شده است. این خودرو نسل جدید پژو ۳۰۸ است که توسط مجلهٔ اسپانیایی km77 آزمایش شده است. نمونه‌ای که در این آزمایش شرکت کرده یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی با GT Pack است که گران‌ترین عضو خانوادهٔ ۳۰۸ محسوب می‌شود و در اروپا با قیمتی بیش از ۴۳ هزار یورو به فروش می‌رسد. این هاچ‌بک شیک فرانسوی اما در آزمایش گوزن با مشکلات فنی جدی مواجه شده است. پس از چندین بار تلاش برای انجام این آزمایش که برخی از آن‌ها موفق‌تر بودند، فرمان برقی ۳۰۸ از کار می‌افتد. سپس در یکی از آزمایش‌ها با سرعت ۷۳ کیلومتر بر ساعت نیز ESP خودرو دچار مشکل می‌شود.

البته خاموش و روشن کردن خودرو این مشکلات را برطرف می‌کند اما این موقتی است و در تلاش بعدی، سیستم فرمان برقی دقیقاً در همان مکان دوباره از کار می‌افتد. همان‌طور که در ویدئو مشخص است، روی صفحه آمپر دیجیتالی خودرو نیز هشدار قرمز از کار افتادن ESP به نمایش درمی‌آید. خوشبختانه اما مردان km77 خودروی دیگری در اختیار داشتند که با ۳۰۸ قبلی کاملاً یکسان و به لاستیک‌های میشلن Primacy 4 با اندازهٔ ۲۲۵ مجهز بود. بدین ترتیب هاچ‌بک هیبریدی پژو درنهایت این آزمایش را به پایان رساند اما نتیجه چندان چشمگیر نبود.

در این آزمایش، بالاترین سرعت ورود ۳۰۸ بدون برخورد به هیچ مخروطی ۷۲ کیلومتر بر ساعت بود که کاهش قابل‌توجهی نسبت به نسل قبلی داشته است زیرا ۳۰۸ قدیمی سرعت ورود ۸۲ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرده بود. بااین‌حال، km77 خاطرنشان می‌کند که کنترل هاچ‌بک جدید پژو آسان است و رفتاری از خود نشان نمی‌دهد که راننده را گیج کند. انتظار می‌رود نسل جدید اوپل آسترا هم عملکرد مشابهی در تست گوزن داشته باشد زیرا این هاچ‌بک آلمانی اشتراکات فراوانی با ۳۰۸ دارد.