🎉 تخفیف‌های ویژه بلک فرایدی! فقط تا پایان امروز! همین حالا خرید کنید 🎉

ماجرای سهامداری قطعه‌سازان چیست؟

بنابر اعلام عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، گزارش تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی، مراحل نهایی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ طی می‌کند و متن نهایی آن در حال نگارش است.
مجتبی یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس، با بیان اینکه گزارش تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی در حال نگارش متن نهایی است، گفت: در این گزارش آمده که قطعه‌سازان، خود در شرکت‌های خودروسازی سهامدار هستند.
تحقیق و تفحص از چه زمانی آغاز شد؟
دوم دی ماه سال ۱۳۹۹ بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی در مورد کیفیت و قیمت خودروها با ۲۱۰ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
محورهای مهم گزارش تحقیق و تفحص
بررسی وضعیت توزیع خودرو، تصمیم‌گیری چندگانه در قیمت و نرخ‌گذاری، کیفیت پایین محصولات تولیدی و اوضاع نابسامان ثبت‌نام خودرو، از محورهای مهم در تحقیق و تفحص اعلام شد. به گفته یوسفی نیز، در این گزارش مواردی مانند انبار تعداد زیادی از خودروها، بحث نوبت‌دهی، ثبت‌نام‌ها و…، اشاره شده است.
احتمال برگزاری جلسه کمیته تحقیق و تفحص در هفته جاری
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در مورد جزییات تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی گفت: کمیته تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی، هنوز برای بررسی گزارش، جلسه تشکیل نداده است. اما احتمال برگزاری جلسه کمیته در هفته جاری وجود دارد تا این گزارش، به جمع‌بندی برسد.
وی افزود: نحوه عرضه خودرو، قیمت‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان، شاخص تعیین هیات‌مدیره‌ها و…، از جمله مواردی است که در این گزارش، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
از ابتدای سال جاری تاکنون، گروه خودرو و ساخت قطعات در حالی بازدهی ۱۳درصدی را به ثبت رسانده که شاخص کل در همین زمان، ۱۵.۵درصد رشد داشته است.
ماجرای سهامداری قطعه‌سازان چیست؟ 
از سوی دیگر، گزارش ماهانه تولید صنعتی پژوهشکده پولی بانی بانک مرکزی مربوط به فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد صنعت خودرو و قطعه در میان صنایع منتخب بورسی، بیش‌ترین افت تولید را به نسبت مدت مشابه سال گذشته داشته است. افت ۶/ ۲۶درصدی شاخص تولید صنعت خودرو و قطعه سبب شده شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در اولین ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵/ ۶‌درصد کاهش را به خود ببیند.
سهامداری قعطه‌سازان در شرکت‌های خودروسازی
به گفته یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس، یکی از مواردی که در گزارش تحقیق و تفحص به آن اشاره شده، سهامداری قعطه‌سازان در شرکت‌های خودروسازی است که قطعه‌سازان عملا بر امورات شرکت‌های خودروسازی تسلط دارند. سهامداری قطعه‌سازان در شرکت‌های خودروسازی باعث می‌شود تا نظارت بر کیفیت خودروهای تولیدی به درستی انجام نشود و ما شاهد تولید خودروهای با کیفیت پایین باشیم.
طی سال‌های اخیر، با مطرح شدن بحث واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی، قطعه‌سازان به ‌صورت شرکتی و جداگانه یا مشترک و در قالب کنسرسیوم، نامزد خرید سهام شده‌اند. این در حالی است که اهلیت فنی و حقوقی قطعه‌سازان برای خرید سهام خودروسازان همچنان محل بحث و مجادله است و بسیاری از کارشناسان، فروش سهام دولتی خودروسازان به قطعه‌سازها را صلاح نمی‌دانند. با این حال قطعه‌سازان ضمن آنکه همواره مشتری خرید سهام ایران ‌خودرو و سایپا بوده‌اند، خرید سهام  ایران‌خودرو و سایپا را حق خود می‌دانند.
در حال حاضر نیز، قطعه‌سازان بخشی از سهام دو خودروساز بزرگ کشور را در اختیار دارند و اگر باقیمانده سهام دولت در صنعت خودرو نیز به آنها واگذار شود، به نوعی اداره ایران خودرو و سایپا به قطعه‌سازان محول خواهد شد یا اینکه قطعه‌سازها، نقشی محوری در این دو شرکت خودروسازی ایفا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Support

سوالات و پشتیبانی

تماس با ما