مرسدس بنز کلاس S که اغلب با عنوان بهترین خودروی جهان توصیف میشود، واقعاً هم جایگاه مهمی در صنعت خودرو دارد. نوآوریهایی که برای اولین بار در بنز بورگرمایستر مشاهده شدند، اغلب به مدلهای رایجتر منتقل شدهاند. تعداد بیشماری از ایدههای ایمنی که امروزه شاهد آنها هستیم، اولین بار در این سدان شیک آلمانی دیده شدهاند.
برای مثال، W116 را در نظر بگیرید، اولین S-کلاس رسمی که در سال ۱۹۷۲ عرضه شد و ناوگانی از راه حلهای مبتکرانه را با خود به همراه آورد. ممکن است اکنون همه چیز این خودرو قدیمی به نظر برسد، اما مرسدس بنز بزرگ، کمپانیای است که ترمزهای ضد قفل چهار چرخ، لنزهای چراغ راهنما و شیشههای جانبی و چراغهای عقب مقاوم در برابر آلودگی را معرفی کرده است.
لازم به ذکر است که مخزن بنزین این خودرو در محلی معقول قرار داده شده است. این قطعه حیاتی که در بالای محور عقب قرار داده شده بود، اکنون در برابر برخوردهای شدید از عقب ایمن است. حال، ۵۰ سال بعد، مرسدس بنز به سدان لوکس ارزشمند خود ادای احترام میکند، خودرویی که از آن زمان سلسلهای چشمگیر از اتومبیلهای بزرگ ایجاد کرده است.
W116 که بین سالهای ۱۹۷۲ و ۱۹۸۰ ساخته شده است، با مجموعهای از آپشنها برای موتور در دسترس مشتریان قرار گرفت. هر دو موتور شش و هشت سیلندر خطی در دسترس قرار گرفتند و در ایالات متحده، موتورهای دیزلی هم جز گزینههای ارائه شده بودند. جالب اینجاست که W116 اولین خودروی جهان بود که موتور توربودیزلی را ارائه کرد. یک دستاورد فوقالعاده، البته، این خودرو حتی در قویترین شکل خود، تنها توانست ۱۲۱ اسب بخار قدرت را تولید کند – این عدد برای خودرویی با وزن بیش از ۴۰۰۰ پوند چندان زیاد نیست.
در طرف دیگر محدوده این خط تولید، مدل باشکوه ۴۵۰ SEL 6.9 قرار دارد. با وجود اینکه مدلهای آمریکایی قدرت کمتری نسبت به همتایان اروپایی خود داشتند، اما V8 که قدرتی بیش از ۲۵۰ اسب بخار داشت و گشتاورش معادل ۳۶۰ پوند فوت بود خودروای تحسین برانگیز بود. این اعداد برای خودرویی که در اواسط دهه ۱۹۷۰ برای ایالات متحده آمریکا ساخته شده بود، واقعا خوب بودند. قیمت این خودرو حدود ۱۸۵۰۰۰ دلار اعلام شده بود. البته خودرو واقعا شایسته چنین قیمتی بود. براک یتس، روزنامهنگار افسانهای عرصه خودرو، این امر را به بهترین وجه بیان کرد:
”من هرگز در خودرویی ننشستهام که بتواند به این خوبی کار کند – که بین قدرت آشکار و تجمل چنین تعادلی برقرار کرده باشد.”
ظاهر باشکوه، عملکرد باورنکردنی، تجمل بینظیر، و کارایی بالا، باعث شدند ۷۳۸۰ مشتری این خودرو را خریداری کنند. از این تعداد محدود، تنها ۱۸۱۶ دستگاه به آمریکای شمالی راه یافتند. دوستداران سینما ممکن است رونین را به خاطر تعقیب و گریز خودرویی نمادین با BMW M5 به یاد بیاورند، اما ۶.۹ نیز یکی از نقشهای اصلی را داشت و چندین سیتروئن را در اطراف یک گردنه کوهستانی تعقیب کرد.
W116 به معنای واقعی کلمه موفقیت آمیز بود. علیرغم قیمت بالا، نزدیک نیم میلیون نسخه از این ستاره سه پر در طول هشت سال تولید، به فروش رسید. پیش از W126، ۴۷۳۰۳۵ وسیله نقلیه تولید شده بود. با گذشت ۵۰ سال، این خودروی تحسین برانگیز، هنوز در جادههای سراسر جهان دیده میشود.
این خودرو از دورهای آمده است که در آن، تجمل با صفحه نمایشهای لمسی یا گجتها سنجیده نمیشد، بلکه راحتی، کیفیت و استحکام اهمیت داشت. و به عنوان کلام آخر، درست است که W223 جدید از نظر فناوریهای به کار برده شده در آن، تحسین برانگیز است، اما، از نظر ظرافت و زیبایی نمیتواند با پدر خود برابری کند.