بررسی تصاویر داستر اکستریم ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که عمده تغییرات رخ داده در بخش طراحی خارجی، مربوط به جلو پنجره است. در این بخش طراحان تنها با افزودن یک نوار نارنجی رنگ تلاش کرده اند، چهره ای اسپرت تر از داستر به نمایش بگذارند. این نوار نارنجی همچنین به آینه‌های بغل نیز افزوده شده است.
 
حدود ۷ ماه قبل بود که داچیا برند زیر مجموعه شرکت رنو از نسخه فیس لیفت داستر تحت نام اکستریم ۲۰۲۲ رونمایی کرد. حالا این محصول به تازگی وارد جاده‌های اروپا شده است. شاسی بلندی که در طول ۱۲ سال، داچیا رنو موفق به فروش دو میلیون دستگاهی آن شده است.

نسل اول رنو داستر به مدت ۵ سال در ایران عرضه می‌شد. اما به دلیل تحریم‌های آمریکا شرکت رنو ایران را ترک کرد. تا همچنان داستر‌های مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در جاده‌های ایران تردد کنند. موضوعی که باعث شد هیچ گاه نسل دوم این شاسی بلند به دست طرفداران ایرانی نرسد.

در مورد داستر نیز این اولین بار نیست که داچیا برند اقتصادی ساز رنو، نسخه‌های فیس لیفت آن را عرضه می‌کند. پیش از این نسخه‌های Techroad، SE Twenty و بلک کالکتور نیز بر پایه ساختار نسل دوم داستر تولید و عرضه شده بودند.

اما نسخه جدید یعنی داستر اکستریم ۲۰۲۲ نسبت به مدل‌های پیشین جذاب‌تر و اسپرت‌تر به چشم می‌آید.  

داچیا در حال حاضر این آفرودر را در اروپا به قیمت ۱۹ هزار و ۱۹۵ پوند معادل ۲۴ هزار و ۱۳۴ دلار به فروش می‌رساند. به عبارت دیگر داستر اکستریم ۲۰۲۲ به پول ما و با حساب دلار ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومانی، ۶۷۴ میلیون تومان آب می‌خورد.  

طراحی داستر اکستریم ۲۰۲۲؛ جذاب و اسپورت

بررسی تصاویر داستر اکستریم ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که عمده تغییرات رخ داده در بخش طراحی خارجی، مربوط به جلو پنجره است. در این بخش طراحان تنها با افزودن یک نوار نارنجی رنگ تلاش کرده اند، چهره ای اسپرت تر از داستر به نمایش بگذارند. این نوار نارنجی همچنین به آینه‌های بغل نیز افزوده شده است.

در نمای کناری، رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچی به رنگ مشکی تغییر یافته اند و به نوعی زیباتر از گذشته به چشم می‌آیند.  

در بخش عقب خودرو نیز عبارت داستر روی در صندوق عقب با رنگ نارنجی تزئین شده است. علاوه بر این گرافیک داخلی چراغ‌ها نیز یک خط نارنجی رنگ دارد.

البته کابین داستر اکستریم ۲۰۲۲ نیز مشمول تغییر شده است. در فضای داخل نیز همچون بدنه، رنگ نارجی به کار رفته در قسمت‌های مختلف دیده می‌شود. از جمله این قسمت‌ها می‌توان به دریچه سیستم تهویه هوا، کنسول میانی و دستگیره‌های در اشاره کرد. علاوه بر این دوخت صندلی‌ها نیز نارنجی رنگ است.

اما نقطه ضعفی که به چشم می‌خورد پلاستیک‌های ارزانی است که برای قسمت اصلی داستر و صفحه‌های درب استفاده می‌شوند. هر چند این نقطه ضعف تا حدودی با تعبیه سیستم اطلاعات سرگرمی در میانه داشبورد جبران شده است. این صفحه‌نمایش هشت اینچی است و از  Android Auto و Apple CarPlay پشتیبانی می‌کند.

در کل کابین سرزنده است و با سقف مرتفع و فضای پای کافی در پشت، جادار به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی داستر اکستریم ۲۰۲۲
طبق اعلام داچیا، این آفرودر به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی ۱.۳ لیتری توربو تجهیز شده است. موتوری که قادر به تولید توانی معادل ۱۲۸ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر است. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی منتقل می‌شود.

همچنین یک موتور دیزلی ۱.۵ لیتری مقرون به صرفه‌تر نیز وجود دارد، اما به اندازه نسخه ۱.۳ لیتری قدرتمند نیست و خرید آن گران‌تر است. اما این تنها انتخاب برای کسانی است که می‌خواهند چهار چرخ متحرک داشته باشند.

داستر دارای اسکلت‌های مک فرسون در جلو و تنظیمات چند پیوندی مستقل در عقب است. به همین دلیل رانندگی با آن می‌تواند در جاده‌های ناهموار کمی شلوغ باشد، اما به ندرت و تنها به دلیل نقص‌های بزرگ‌تر تصادف می‌کند.

از جمله امکاناتی که در این آفرودر دیده می‌شود می‌توان به کروز کنترل، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ۸ اینچی با قابلیت اپل کارپلی و اندروید اتو، سیستم تهویه اتوماتیک و… اشاره کرد.