آمار تصادف های منجر به آتش سوزی زیاد شده است، آیا بازهم پای خودروسازها وسط است؟

هنوز از ماجرای هولناک تصادف ۵۹ دستگاه خودرو در جاده مه‌آلود بهبهان – اهواز که به جان باختن پنج نفر و مصدوم شدن ۴۱ نفر از سرنشینان خودروها منجر شد، چند ماهی بیشتر نمی گذرد. حادثه ای که بعد از آن پلیس اعلام کرد کیسه هوای هیچ کدام از خودروهای تولید داخل باز نشده اند. هرچند خودروسازها زیر بار نرفتند و بهانه هایی را برای باز نشدن کیسه های هوا اعلام کردند که یکی از آن ها نامناسب بودن زاویه برخورد بود اما حالا دوباره انگشت اتهامات به سمت خودروسازها نشانه رفته و این بار نه برای کیسه هوا بلکه به خاطر باک های تولیدی برای خودروهای تولید داخل است.

تصادف هایی همراه با آتش سوزی
از ابتدای سال تصادف های زیادی داشته ایم که به فوت یا نقص عضو منجر شده اند ولی در بین این تصادف ها دو تصادف شباهت زیادی به هم داشتند که متاسفانه در این دو تصادف ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند. وجه مشترک این دو تصادف این بود که در هر دو حادثه بعد از تصادف، خودروها آتش گرفتند و سرنشینان خودروها در آتش سوختند و جان خود را از دست دادند.

یکی از آن ها مربوط به تصادفی در نهم فروردین بود که دو دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ و پژو پارس در پیچ گاوکش، کیلومتر ۱۳ جاده نورآباد به خرم‌آباد با یکدیگر تصادف کردند و بعد از تصادف، خودروها آتش گرفتند و بر اثر این حادثه همه هشت سرنشین این دو خودرو در آتش سوختند. اما حادثه دوم ساعت ۶ روز گذشته بود. در این حادثه که در نزدیکی روستای سرتنگ استان هرمزگان اتفاق افتاد، بعد از برخورد پراید با پژو، خودروها آتش گرفتند و همه هفت سرنشین این دو خودرو هم جان خود را از دست دادند.

خودروها چرا آتش می گیرند؟
آتش گرفتن خودروها می تواند دلایل زیادی از نقص فنی گرفته تا پاره‌شدن شیلنگ بنزین و نشت سوخت داشته باشد، اما رئیس پلیس راهور در مواردی خودروسازان داخلی را مقصر اصلی آتش گرفتن خودروهای تولیدی شان می داند. سردار کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور، در گفت وگویی که اواخر اسفند سال گذشته داشته با فاجعه‌بار خواندن تعداد تصادفات در ایران گفته: «خودروهای ایرانی در تصادفات به جای محافظت از سرنشینان خودرو، آسیب و جراحات بیشتری به آن ها وارد می‌کنند.» او در خصوص دلایل آتش گرفتن خودروها بعد از تصادف هم گفته: «آتش گرفتن خودرو بحث خیلی جدی در تصادفات است. خودرو در حالتی آتش می‌گیرد که داخلش ۱۰ کیلو تی‌ان‌تی گذاشته باشیم، اما در خودروی داخلی ماشین ها آتش می‌گیرند و منفجر می‌شوند؛ چرا؟ چون باک بنزین ناایمن است. همه می‌دانند که در همه خودروهای دنیا باک وجود دارد، اما هیچ وقت عامل انفجار نمی‌شود. اما چرا در ماشین‌های داخلی ما باک منفجر می‌شود؟ چون در قطر آلیاژ باک دست برده و آن را کاهش داده اند یا حتی در مواردی پلتفرم را تغییر داده اند.» سردار هادیان فر درباره دلیل این کار هم گفته: «استحکامات را کاهش دادند تا قیمت خودرو ارزان تر برایشان تمام شود.» او در بخش دیگری از صحبت هایش هم گفته مردم حق دارند از خودرویی استفاده کنند که هم کیفیت داشته باشد، هم زیبایی و هم ایمنی به همین دلیل به خودروسازان پیغام دادم و گفتم که این موضوع را تا آخر پیگیری خواهم کرد. در همین حال کاربری به طنز درباره پاسخ احتمالی خودروسازان به این گفته سردار هادیانفر نوشت: «خودروسازان: شتاب منفی و زاویه ورود بنزین به باک در پمپ بنزین باعث می شه بنزین جای خوبی در باک قرار نگیره و در تصادفات منفجر بشه».