شورولت بلیزر یکی خودروهای آفرودی است که توانست با تغییرات تدریجی در طول چند نسل، راحتی و آسایش فوقالعادهای را برای سرنشینان فراهم کند. در ادامه ۸ ویژگی منحصربه فرد آن را بررسی خواهیم کرد.
خودروهای آفرود یا همان SUV، به دسته از خودروها گفته میشود که برای مسیرهای ناهموار طراحی شده و از لحاظ مشخصات فنی مانند کامیونهای سبک هستند. تغییر این سبک خودروها از ماشینهای سخت و بادوام به یک خودروی لوکس خانوادگی چندین دهه طول کشید و با تغییرات تدریجی، آسایش و آرامش برای سرنشینان فراهم شد. شورولت کی ۵ بلیزر نیز یکی از همین آفرودهای جالب است که میتوانید در ادامه با مشخصات منحصر به فرد این خودرو آشنا شوید.
۸ ویژگی برجسته شورولت بلیزر کی ۵
شورولت بلیزر کی ۵ برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ معرفی و تا سال ۱۹۹۴ در سه نسل تولید شد. این خودرو در طول این چندین دهه فعالیت، با تغییر فناوریها و لوازم جانبی مواجه شد اما هیچ گاه طراحان بلیزر کی ۵ تصمیم به تغییر طراحی شاسی و ظاهر کلی ماشین نگرفتند. سبک خودروهای بلیزر در سال ۱۹۹۴ برای همیشه کنار گذاشته شد و نسل جدید تاهو، برند جایگزین این مدل کلاسیک بود.
بدنه با رویه اضافه فایبرگلس
اولین نسل بلیزر از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ تولید شد. بلیزر کی ۵ همراه با سقف تاشو ای بود که یکی از ویژگیهای جذاب این خودروی آفرودی به شمار میرفت. این سقف از قسمت جلوپنجره تا در عقب امتداد داشت. به لطف طراحی دقیق تمام جزئیات این خودرو، برداشتن و نصب این سقف فایبرگلس کار سختی نبود و به راحتی میتوانستید سرنشینان خود را از خیس شدن نجات دهید.
این طرح در سال ۱۹۷۴ تغییر کرد و رویه فایبرگلس، تنها قسمت سرنشینان عقب و بار را تحت پوشش قرار میداد. در این طرح قسمت جلو ثابت شده بود و امکان برداشتن سقف آن وجود نداشت. ثابت بودن سقف در قسمت جلو باعث میشد تا ایمنی سرنشینان جلو در هنگام واژگونی خودرو تا حدی حفظ شود.
بهخاطر همین طراحی سقف شورولت بلیزر کی ۵ در سال ۱۹۹۳ به سقف تماما ثابت تغییر یافت و تا به امروز در نسل تاهو نیز ادامه داشته است.
شاسی اصلاح شده با سایز کامل
طراحان شورولت از شاسی اصلاح شده کامیونهای خود برای ساخت بلیزر کی ۵ استفاده کردند.
استفاده از یک شاسی که قبلا طراحی شده و حالا برای استفاده در خودروی جدید تنها نیاز به اصلاحات کوچکی دارد، باعث میشود تا در هزینههای ساخت خودرو صرفه جویی شده و فروش محصول نیز با قیمت پایین آن بیشتر باشد. این باعث شد تا شورولت با فروش بیش از انتظار بلیزر کی ۵ به سود خوبی از این محصول برسد. سقف فایبرگلاس ارزان و تاشو نیز یکی از دلایل قیمت پایین بلیزر کی ۵ محسوب میشود.
بلیزر کی ۵ توانست در مقایسه با دیگر خودروهای آفرودی آن زمان به دلیل شاسی قدرتمند و فضای بار بزرگتر به برتری نسبی مورد انتظاری برسد.
قابلیت استفاده برای هر فعالیتی
یکی از شناختهشدهترین خودروهای آفرود در آن زمان جیپ بود که احتمالا امروزه نیز یکی از خودروهای پرکاربرد در مسیرهای ناهموار است. جیپ CJ5 با سیستم تعلیق سفت، فاصله بین دو محور کوتاه و فضای داخلی تمام فلزی که باعث میشد تمیز کردن آن پس حرکت در یک مسیر گلی آسان باشد، توانست به یکی از خودروهای پرفروش آن زمان تبدیل شود. اما یکی از نقاط ضعف اصلی این خودروی آفرودی، عدم فراهم کردن راحتی سرنشینان بود.
در مقابل شورولت بلیزر کی ۵ با فضای کافی برای سرنشینان، سقف کامل بالای سر، گیربکس اتوماتیک اختیاری، فرمان برقی و ترمزهای برقی توانست به یکی از لوکسترین و البته کاربردیترین خودروهای آفرودی تبدیل شود. شورولت بلیزر کی ۵ در واقع رقیب اصلی جیپ CJ5 محسوب میشد که میتوانست امکانات بیشتری در اختیار سرنشینان و راننده قرار دهد.
ناگفته نماند که شورولت در نسلهای بعدی بلیزر کی ۵، تمام عیبها و مواردی که میتوانستند باعث رانندگی ناایمن شوند را نیز اصلاح میکرد.
بلیزر کی ۵ از نوع خودروی مسافرتی
یکی از جالبترین نسخههای شورولت بلیزر، مدل مسافرتی آن بود که خودروی کلبهای بلیزر نام داشت. در ساخت این مدلهای جدید تغییرات گستردهای برای مسافرتی شدن این خودروی قدرتمند انجام میشد. با تلاش و خلاقیت طراحان، خودروی مسافرتی بلیزر نیز به یکی از خودروهای جذاب تبدیل شد که میتوانست در داخل کابین کلبهای تمامی امکانات لازم در یک خانه را فراهم کند.
لاستیک زاپاس نیز به سپر جلوی خودروی چسبیده تا ظاهر خشن آن را تکمیلتر کند. متاسفانه این خودرو تنها به مدت دو سال تولید شد و در این مدت نیز حدود ۲۰۰۰ دستگاه از خودروی کلبهای بلیزر به فروش رسید.
نسخه نظامی بلیزر
جنرال موتورز از زمان جنگ جهانی اول یکی از اصلیترین تامین کنندگان تجهیزات ارتش آمریکا بود که توانست نقش مفیدی در این دوره جنگها داشته باشد. شورولت کی ۵ بلیزر، یکی از خودروهای پراستفاده برای حملونقل تجهیزات و سرباز در آن زمان به شمار میرفت. نام رسمی نسخه نظامی بلیزر کی ۵، M1009 CUCV(وسیله نقلیه باربری کاربردی تجاری) بود.
این خودروی مقرون بهصرفه در تمام قسمتهای جنگ مورد استفاده قرار میگرفت چراکه از یک موتور ۶.۲ لیتری دیترویت دیزل V8 با گیربکس TH400 و دنده سنگین استفاده میکرد. بلیزر کی ۵ برای تبدیل شدن به نسخه نظامی تغییراتی نیز در ساختار فناوریها و امکانات آن داشته است. نسخه نظامی شورولت بلیزر از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ ساخته شد.
قطعات با قابلیت تعویض
یکی از مزیتهای شورولت بلیزر کی ۵، ارزانی و در دسترس بودن قطعات آن است. چراکه این خودرو از کامیونهای سبک شورولت پدید آمده و بهخاطر همین نیز بسیاری از قطعات آن قابل تعویض هستند. بهطور کلی بلیزر کی ۵ با فروش ۸۵۰ هزار دستگاه در مقایسه با کامیونهای سبک شورولت که میلیونها نسخه به فروش رفت، نتوانست فروش چندان خوبی داشته باشد. کمپانی سازنده نیز به فکر تامین قطعات میلیونها دستگاه کامیون سبک خود بود و نهایتا نیز قطعات به جا مانده نیز به بلیزر کی ۵ میرسیدند. پس اگر بلیزری در پارکینگ خود دارید، بدانید که پیدا کردن قطعات یدکی آن کار چندان سختی نیست. چراکه میلیونها نسخه از این قطعات قبلا تولید شدهاند.
نسخه 2WD
نسخه 2WD شورولت بلیزر، مدل دو چرخ متحرک آن است که در دومین سال تولید بلیزر کی ۵ تولید شد. این نسخه سواری راحتتر و فرمانپذیری بیشتری نسبت به مدل 4WD ارائه میکرد.
نسخه دو چرخ متحرک شورولت بلیزر براساس آمار منتشر شده، بیشتر توسط افرادی خریداری شده که در مناطق شهری و نسبتا هموار رانندگی میکردند.
طراحی ظاهری منحصربه فرد
شورولت طراحی بیرونی بلیزر کی ۵ را در نسل اول آن مستقیما از کامیونهای سبک خود الگوبرداری کرده تا بتواند برای نسخه اول، این خودرو را از خانواده کامیونهای سبک خود معرفی کند. نسل دوم پیکاپهای شورولت در سال ۱۹۶۷ معرفی شد و تقریبا سه سال بعد، شورولت نسل دوم خودروهای آفرودی را وارد بازار کرد. این یک حرکت استراتژیک بود تا شورولت بتواند بلیزر کی ۵ خود را در معرض توجه قرار دهد. افرادی هم که نیاز به یک خودرو با قدرت کامیون و فضای بار با ایمنی بیشتر نیاز داشتند، شورولت بلیزر یکی از گزینههای اصلی خرید این افراد به شمار میرفت.
سری خودروهای آفرود بلیزر شورولت قطعا یکی از بهترین خودروهای این کمپانی بوده است. قابلیتهای جذاب شورولت بلیزر کی ۵ باعث میشود تا همچنین در لیست بهترین خودروهای ماندگار در تاریخ نیز باشد و همچنان بسیاری نیز از این خودرو استفاده میکنند.