کانسپت نکست دی لینک اند کو (Next Day) طرحی مفهومی است که به تازگی توسط کمپانی لینک اند کو معرفی شده و سبک آینده طراحی های این کمپانی را نشان می دهد.
لینک اند کو (Lynk & Co) نام یکی از زیرمجموعه های جیلی است که با هدف تولید خودروهای مدرن تأسیس شد. این نشان از ابتدا بازارهای پیشرفته را مدنظر داشت و به همین دلیل بود که شهری در سوئد برای دفتر مرکزی این برند در نظر گرفته شد. لینک اند کو ابتدا با معرفی کانسپت های عجیب بر سر زبان ها افتاد و وقتی در عمل خودروهای باکیفیت را ارائه داد، همه فهمیدند این نشان با آن چه از دیگر چینی ها سراغ داریم متفاوت است. حالا کانسپت نکست دی لینک اند کو با هدف معرفی سبک جدید طراحی های این نشان رونمایی شده است، که در ادامه این کانسپت را بررسی می کنیم.
طراحی کانسپت نکست دی لینک اند کو
همان طور که گفته شد این کانسپت برای ارائه سبک جدید طراحی های نشان لینک اند کو معرفی شده است و نشان دهنده ورود این کمپانی به دوره جدید خود است. این خودرو با طراحی مدرن و تکنولوژی بالا قرار است انقلابی در محصولات این نشان رقم بزند. فراموش نکنید از تأسیس این کمپانی فقط شش سال می گذرد و با معرفی این طرح مفهومی می بینیم که پیشرفت چه قدر سریع برای این نشان رقم خورده است. استایل بدنه در این خودرو نشان دهنده یک خودروی گرند تورر چهاردر است که شباهت زیادی به زیکر ۰۱ دارد. خطوط شکسته زیاد و عضلانی بودن از جمله المان های خاصی است که در بدنه کانسپت نکست دی لینک اند کو دیده می شود.
یکی از المان های جذاب در طراحی این خودرو طراحی در هاست که سبک طراحی سویساید (خودکشی) و پروانه ای را دارند که این نوع از طراحی را به این شکل در هیچ خودرویی ندیده بودیم. اگرچه طراحی متفاوتی را در این طرح مفهومی می بینیم، اما المان های اصلی همچنان نشان می دهد که با یک لینک اند کو طرف هستیم. سبک طراحی بهکاررفته در چراغ های عقب و جلو دقیقاً همان چیزی است که در دیگر خودروهای لینک اند کو دیده بودیم. چراغ عقب را یک نوار ال ای دی تشکیل داده است که البته چهار خط عمودی با بالا رفتن اسپویلر فعال این خودرو به طراحی اضافه می شود و نشان لینک اند کو هم نمایان می شود. در جلو هم نوارهایی روی چراغ ها جلو می رود که جایگاه سنسورهای خودرو هم هستند. در قسمت سپر و در کنار خودرو هم جایگاه هایی برای سنسورهای لیدار و موجی در نظر گرفته شده است و این یعنی در این خودرو قابلیت نیمه خودران را داریم.
کابین کانسپت نکست دی لینک اند کو
درون کابین رنگ زمینه آبی را داریم و فرمان به صورت یوغ طراحی شده است. در وسط فرمان یک صفحه نمایش را می بینیم و در کنار داشبور کاملاً مینیمال طراحی شده است. یک صفحه لمسی افقی و بزرگ سیستم اطلاعات سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و پوشش مخمل را در اکثر قطعات کابین می بینیم. در مجموع، درون کابین خودرو سعی شده است محوریت طراحی بر تمرکز راننده باشد و بالاترین تکنولوژی هم در اختیار او قرار بگیرد.
مشخصات فنی کانسپت نکست دی لینک اند کو
با این که اکثر کانسپت های جدید صنعت خودرو تمام برقی هستند، اما کانسپت نکست دی لینک اند کو پیشرانه های هیبرید را ارائه می دهد. برای این کانسپت دو پیشرانه هیبرید و پلاگین هیبرید در نظر گرفته شده است که برد پیمایش (براساس استاندارد WLTP) 60 ،۱۰۰ و ۱۵۰ کیلومتری را برای نسخه پلاگین هیبرید با پک های باتری متفاوت داریم. انتقال قدرت در همه نسخه های مذکور با گیربکس ۳ سرعته DHT (گیربکس مخصوص هیبرید) انجام می شود. با قدرت پیشرانه بنزینی و موتور برقی نسخه پلاگین هیبرید در کم تر از ۵ ثانیه شتابگیری می کند و سیستم برقی خاص بهکاررفته در گیربکس باعث می شود افت را در شتابگیری ثانویه هم نداشته باشیم.
با این که کانسپت نکست دی لینک اند کو تنها یک طرح مفهومی است، اما برنامه های منسجم این نشان را برای برقی سازی و تغییر در طراحی را نشان می دهد. براساس اطلاعات منتشرشده قرار است تمام محصولات لینک اند کو تا سال ۲۰۲۵ تماماً هیبرید شوند و پس از آن، برقی سازی کلی هدف بعدی این کمپانی خواهد بود.