خورش قیمه یکی از خورش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در این رسپی می توانیم آنرا به تعداد زیاد درست کنیم.

مواد لازم برای ۲۰۰ نفر
گوشت گوسفندی ۲۰ کیلوگرم
لپه ۳٫۵ کیلوگرم
پیاز ۸ کیلوگرم
رب گوجه فرنگی ۴ کیلوگرم
بادمجان ۲۰ کیلوگرم
سیب زمینی ۱۵ کیلوگرم
زعفران ۱ مثقال
چوب دارچین لوله ای ۱۰ عدد
پرک لیمو عمانی ۲ قاشق غذاخوری
لیمو عمانی ۱۰ عد
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
طرز تهیه خورش قیمه برای ۲۰۰ نفر 
مرحله اول
برای تهیه خورش قیمه نذری در ابتدای کار لپه را می شوییم و درون یک ظرف حاوی آب قرار می دهیم تا چند ساعت خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود. در ادامه پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله دوم
در این مرحله  یک قابلمه بزرگ روی حرارت قرار داده و پیاز را به همراه چند ملاقه روغن اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا سبک شود. پس از اینکه پیاز سبک شد، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم.
 
مرحله سوم
حالا به تفت دادن ادامه می دهیم تا خامی ادویه ها گرفته شود. در ادامه گوشت گوسفندی را به صورت خورشتی خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس به خوبی تفت می دهیم تا تکه های گوشت تغییر رنگ داده و کمی سرخ شوند.

مرحله چهارم
در این مرحله چوب های دارچین را به قابلمه اضافه می کنیم، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود. در ادامه به مقدار کافی آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت به طور کامل بپزد.

مرحله پنجم
پس از اینکه آب جوش آمد، کف های روی آب را جمع کرده و دور می ریزیم. در ادامه لپه را آبکشی می کنیم و به همراه مقداری آب درون قابلمه دیگری می ریزیم، سپس یک پیاز کامل را پوست گرفته و به همراه مقداری نمک به قابلمه می افزاییم.

مرحله ششم
در این مرحله قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم لپه نیز به طور کامل بپزد. در همین حین بادمجان ها را پوست گرفته و به صورت روقه ای خرد می کنیم، سپس مقداری نمک روی آنها می پاشیم و کنار می گذاریم تا تلخی شان گرفته شود.

مرحله هفتم
پس از گذشت یک ساعت بادمجان ها را آبکشی می کنیم، سپس یک تابه بزرگ روی حرارت قرار داده و مقدار زیادی روغن اضافه می کنیم. در ادامه بادمجان ها را به تابه اضافه می کنیم و به صورت یکدست هر دو سمتشان را سرخ می کنیم.

مرحله هشتم
در این مرحله سیب زمینی ها را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس با آب سرد می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه سیب زمینی ها را نیز مانند بادمجان ها سرخ کرده و کنار می گذاریم.
 
مرحله نهم
پس از اینکه لپه به طور کامل پخت، آنرا درون آبکش می ریزیم و اجازه آب اضافی اش خارج شود، سپس به همراه پرک لیمو به قابلمه اضافه می کنیم. برای طعم بهتر خورش چند لیمو عمانی سوراخ شده را به همراه زعفران دم کرده اضافه می کنیم.

مرحله دهم
در این مرحله مقداری نمک اضافه کرده و طعم خورش را می چشیم. در صورت نیاز مجددا نمک اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد. در آخر خورش را به همراه بادمجان و سیب زمینی سرو می کنیم. برای این مقدار خورش حدود ۳۰ کیلو برنج نیاز است.
منبع: چی شی