در طرز تهیه ترشی انبه عربی یا همان ترشی لیته انبه که برخی آن را به عنوان ترشی انبه پاکستانی هم می شناسند، از انبه های زرد کاملا رسیده استفاده می شود تا بخوبی با مواد دیگر مخلوط شوند.

مواد لازم برای ترشی لیته انبه
انبه ۳ عدد
تمبر هندی ۵۰۰گرم
سرکه ۱ لیوان

پودر سیاه دانه ۱ قاشق مرباخوری
تخم گشنیز ۱ قاشق غذاخوری
پودر دارچین نصف قاشق چایخوری
فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
نمک  ۱ قاشق مرباخوری
 
طرز تهیه ترشی لیته انبه
برای درست کردن این ترشی نیازی به خریداری انبه گران قیمت نیست و میتوانید از انبه هایی که کمی مانده و پوست آنها چروک شده استفاده کنید.
برای درست کردن این ترشی انبه که در میان مردم چابهار بسیار محبوب است، ابتدا تمبر هندی و سرکه را در ظرفی مخلوط کرده و آن را صاف کنید.
در این فاصله انبه را پوست گرفته و خرد کنید سپس در یک کاسه بزرگ بریزید.
تخم گشنیز، دارچین، فلفل، نمک، تمبر هندی و سیاه دانه را به انبه افزوده و مخلوط نمایید.
ترشی را در یک شیشه تمیز بریزید و برای یک هفته در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.

ادویه ترشی انبه چیست؟
ادویه ترشی انبه انواع مختلفی دارد و ترشی انبه به دلیل تنوع آن در ادویه‌ها نیز از گذشته‌ها تاکنون مورد توجه طرفداران طعم‌های خاص و متنوعی قرار گرفته است. این ادویه‌ها به طور عمده از فلفل سیاه، هل سبز، زیره سبز، دارچین و گل هچک (گلرنگ) تشکیل شده و با نسبت‌های مختلف با هم ترکیب می‌شوند. هر نوع از ترشی انبه می‌تواند به وسیله این ادویه‌ها به راحتی تطبیق یابد.
همچنین نوع دیگری از ادویه‌های استفاده شده در ترشی انبه شامل فلفل قرمز، تخم گشنیز، رازیانه، سیاه دانه و گل هچک می‌باشد. این نوع ادویه بیشتر برای تهیه ترشی انبه سرکه‌ای شناخته می‌شود و مخصوصاً در آشپزی هندوستانی، پاکستانی و مناطقی از ایران مانند سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین، تفاوت اصلی بین ادویه‌های ترشی انبه بندرعباسی و ترشی انبه سرکه‌ای در ترکیب مواد ادویه‌ای استفاده شده در هر نوع ترشی می‌باشد، که باعث تولید طعم‌های منحصر به فرد و متمایزی می‌شود.

نکات تکمیلی در مورد ترشی انبه
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۴۰دقیقه
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۸ نفر مناسب میباشد .