با بررسی «دادههای بانک جهانی» در مقایسه طول شبکه ریلی به ازای مساحت کشور، مشخص میشود که با وجود آنکه از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۸، شبکه ریلی کشور بیش از ۶۰% رشد کرده و این یکی از استثنائات در جهان است،اما این مقدار رشد برای جبران عقب افتادگی تاریخی گستردگی شبکه حمل و نقل ریلی ایران در مقایسه با جهان کافی نبوده است.
با وجود رشد بالا، هنوز هم کشور ما از بیش از ۹۰ کشور، در جایگاه ۶۴ ام قرار دارد.
در این رده بندی جمهوری چک با ۱۲۲ متر راه آهن به ازای هر کیلومتر مربع از مساحت کشورش در رتبه نخست و ونزوئلا با ۰.۳۸ متر در رتبه آخر قرار دارد.
در این میان آلمان در رتبه ۴، انگلستان ۱۰، کره جنوبی ۲۱، هند ۳۷، آمریکا ۴۷، چین ۶۱، عراق ۶۵، کانادا ۶۶، روسیه ۶۷ و استرالیا ۹۲ هستند.
شایان ذکر است دلیل رتبه پایین کانادا، چین، روسیه و استرالیا با مساحت زیاد آنها تحلیل میشود.
به گفته کارشناسان، قیمت گذاری دستوری پایین، سرمایه گذاری کم خارجی و ارزان بودن انرژی برای حمل و نقل جاده ای دلایل رشد ناکافی ریل و راه آهن در ایران است.