نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از عایدی ۱۵۰ میلیارد دلاری ایران از احیای مسیر ترانزیت ریلی خبر داد.
روحالله متفکرآزاد با اشاره به اهمیت جادهی ابریشم در اقتصاد جهان، اظهار کرد: بررسی تحولات اقتصادی در جهان و تغییر قطبهای اقتصادی بیانگر این موضوع است که کالا در شرق تولید و در غرب مصرف میشود، همچنین تجهیزات نیز در غرب تولید و به شرق منتقل میشود که نشان از رفت و آمد کالا و تجهیزات از غرب به شرق و بالعکس دارد.
وی با بیان اینکه این موضوع ضرورت احیای جادهی ابریشم برای انتقال کالا و تجهیزات را دوچندان میکند، ادامه داد: با این اوصاف موقعیت کشور ما در منطقه و در جادهی ابریشم استثنائی است و میتوان با فعال کردن سرمایه گذاری در بخش ریلی گام مهمی در زمینهی حملونقل در جاده ابریشم برداشت.
این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با استفاده از سیستم حملونقل ریلی این امکان وجود دارد که در ۱۷ روز انتقال کالا از شرق به غرب انجام شود که اگر این امکان وجود نداشته باشد باید در ۷۰ روز کل دنیا دور زده شود تا کالایی از شرق به غرب منتقل شود.
وی اضافه کرد: احیای جادهی ابریشم و ایجاد شبکه ریلی در این مسیر میتواند نقطهی ثقل کشور ما برای توسعه و رشد اقتصادی در آینده نزدیک باشد.
متفکر آزاد افزود: همه این موارد نشان از اهمیت سرمایه گذاری در حوزهی حملونقل ریلی کشور دارد که سرمایه گذاری برای کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب ضرورتی انکار ناپذیر است.
وی با بیان اینکه طبق اعلام کارشناسان، احیای مسیر ترانزیت ریلی ۱۵۰ میلیارد دلار عایدی در سال برای کشور میتواند داشته باشد، بیان کرد: با این کریدور اقتصاد کشوری مثل آلمان ۲۰ درصد متاثر خواهد شد، پس دنیا عطش ایجاد این کریدور را دارد.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری بر روی این موضوع مورد پیشنهاد ما است، سال گذشته نیز در یک طرح تعاملی بین نمایندگان مجلس و معاون اول ریاست جمهوری به تفاهم ایجاد ۳۰۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کریدورهای دارای اولویت رسیدیم که به وزارت خانههای مربوطه ابلاغ شده و توسط بخش معدن و صنعت و بخش خصوصی عملیات اجرایی آن باید آغاز شود.