یکی از مزیت‌های مهم کشورمان در دیپلماسی اقتصادی، موقعیت استراتژیک و ژئوپولیتیکی است.

ایران با داشتن راهگذرهای بین‌المللی چهارراه ترانزیتی منطقه است. افزایش ۴۳ درصدی ترانزیت در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از عزم دولت برای استفاده از ظرفیت راهگذرهای بین المللی و تبدیل ایران به چهارراه ترانزیتی منطقه دارد. آغاز ترانزیت تمام ریلی و حرکت قطار کانتینری قزاقستان از مسیر ایران، حرکت اولین قطار باری بین‌المللی «عبور از دریای خزر» از «یین چوان» در شمال غرب چین به سمت بندر انزلی، ورود نخستین محموله صادراتی روسیه به هند از طریق خطوط ریلی ایران در ۲۸ خرداد که برای نخستین بار محموله ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند  از طریق راهگذر شمال – جنوب موسوم به INSTC  پس از ورود به بندرعباس از طریق آب‌های ایران به سواحل غرب هند ارسال  شد و برخی توافقات و رایزنی‌های تجاری با کشورهای منطقه از جمله اخباری است که از رونق ترانزیت در ایران خبر می دهد. چهارم تیر امسال هم در جلسه کارگروه ترانزیت کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور مطرح شد که ظرفیت ترانزیتی کشور قابلیت درآمد ۲۰ میلیارد دلار در سال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد. البته بخشی از رشد ترانزیت منطقه جدا از نگاه دولت سیزدهم به توجه ویژه به همسایگان به اتمام کرونا و نیاز کشورها هم مربوط می شود و همین موضوع باعث شده تا به آمارهای ترانزیتی در سال های ۹۳ برگردیم. البته با تکمیل شدن محورهای ریلی رشت – آستارا و چابهار- زاهدان و با توجه به ظرفیت کشور می توان به چشم انداز مثبت در حوزه ترانزیت امیدوار بود.