امروز دو شنبه ۱۲ اردیبهشت و ۳۰ ام رمضان اعلام شد. 

فاکتورهای رویت هلال شوال ۱۴۴۳ در غروب یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ خبر از رویت هلالی سخت و دشوار میدادند. با این حال این ثبت از هلال شوال ۱۴۰۱ در فضای مجازی به چشم می خورد و سوال ایجاد می شود که چطور پایان ماه رمضان اعلام نشد.

ثبت از مهدی رحیمی در استان فارس

در پاسخ به این مساله باید گفت که مساله رویت هلال دو پایه علمی و فقهی دارد. ثبت شدن هلال از نظر علمی به سه صورت ممکن است. 
۱- زمانی که هلال با چشم غیر مسلح دیده می شود که در این مورد از نظر فقهی هلال رویت شده و همه فقها نظرشان بر اعلام عید است. 
۲- زمانی که دیده شدن هلال توسط چشم غیر مسلح امکان پذیر نیست و فقط با ابزارهایی مثل تلسکوپ و دوربین دو چشمی دیده می شود که در این مورد از نظر بعضی فقها رویت هلال از نظر شرعی قابل قبول بوده و از نظر بعضی هم نبوده.
۳- زمانی که دیده شدن هلال به حدی دشوار می شود که نه با چشم غیر مسلح و نه با چشم مسلح هلال دیده نمی شود. بلکه فقط از طریق ثبت هایی با سرعت شاتر پایین عکاسی می شود و بصورت زنده هلال دیده نمی شود. در این مورد از نظر فقهی رویت هلال انجام نشده. و تا جایی که نویسنده اطلاع دارد اکثر فقها نظرشان بر عدم رویت پذیری هلال بوده است.

 احتمال می رود که ثبتی که از آقای رحیمی در استان فارس به انجام رسید بصورت زنده از پای تلسکوپ رصدپذیر نبوده است. به این معنا که رویت هلال چنان دشوار بوده است که وقتی با تلسکوپ به مختصات هلال نشانه می رویم، به علت ضخامت و فاز کمی که هلال دارد، هلالی در آن محل دیده نمی شود. اما با دوربین عکاسی که از آن مختصات عکس ثبت می کنیم هلال خود را نمایان می کند. و اینجا ثبتی از هلال داریم که بصورت زنده رویت نشده و از نظر فقهی هلال رویت پذیر نبوده است.