انتظاری ۳۰ ساله برای شروع فعالیت تلسکوپ جیمز وب به پایان رسید!

در روز کریسمس، سازمان فضایی آمریکا، ناسا، بزرگ‌ترین، پرهزینه‌ترین و قدرتمند‌ترین تلسکوپ ساخته شده را به فضا فرستاد. تلسکوپ جیمز وب در فاصله بسیار دوری از زمین و در مدار خود می‌چرخد. این تلسکوپ در مورد شکل‌گیری اولین کهکشان‌های جهان، مقایسه آن‌ها با کهکشان‌های جدید، نحوه تشکیل منظومه‌شمسی و وجود زندگی در سیاره‌های دیگر مطالعه خواهد کرد.

با آغاز فعالیت رسمی تلسکوپ فضایی جیمز وب در ماه جاری، دانشمندان تلاش می‌کنند به پرسشی مهم پاسخ دهند: آیا سیاره‌های فراخورشیدی اتمسفر مطلوب حیات را دارند؟

حال که قدرتمندترین تلسکوپ فضایی مطالعه‌ی سیاره‌هایی را شروع نموده که به دور ستارگان دیگر می‌چرخند، فصل جدیدی در جست‌وجوی حیات فرازمینی رقم خواهد خورد. شناسایی اتمسفر در منظومه‌ی ستاره‌ای دیگر به‌اندازه‌ی کافی چشمگیر خواهد بود. بااین‌حال، حتی این فرصت هرچند کوچک وجود دارد که یکی از این اتمسفرها حاوی عنصری باشد که به‌عنوان اثر زیستی یا به‌عبارت بهتر، سیگنالی از حیات شناخته می‌شود.

ناسا همان‌طور که از چندی پیش وعده داده بود، سه‌شنبه عصر به وقت ایران نخستین تصاویر و داده‌های تلسکوپ فضایی جدید جیمز وب را منتشر خواهد کرد. این رونمایی، پایان‌بخش تقریباً ۳۰ سال برنامه‌ریزی، ساخت، آزمایش و نوآوری و ۶ ماه دلهره، تنش و انتظار از زمان پرتاب تلسکوپ در دی ماه سال گذشته خواهد بود و عصر تازه‌ای را در نجوم و کیهان‌شناسی آغاز خواهد کرد.

جیمز وب با جمع‌آوری پرتوهای فروسرخ که برای چشم انسان نادیدنی هستند، محدوده‌هایی کاملاً جدید از جهان را در نخستین تصاویرش نشانمان خواهد داد. اتمسفر زمین این پرتوها را مسدود می‌کند و درنتیجه صرفاً در فضا امکان مطالعه‌ی آن‌ها وجود دارد. علاوه‌براین، فروسرخ می‌تواند به ابرهای گردوغباری که سحابی‌های کیهانی، محل تولد ستارگان را احاطه کرده‌اند، نفوذ و آن‌ها را به حباب‌هایی شفاف تبدیل کند.

مقام‌های ناسا امروز دوشنبه تأیید کردند که نخستین عکس با نام «نخستین زمینه ژرف وب» بامداد سه‌شنبه در ساعت ۰۱:۳۰ به وقت ایران به‌دست جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان رویدادی در کاخ سفید منتشر خواهد شد. ناسا سپس سایر تصاویر را به همراه همکاران بین‌المللی‌اش در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت ایران درمعرض دید عموم قرار خواهد داد.

پخش زنده این مراسم را می توانید از طریق این لینک مشاهده کنید.

منابع: ناسا- زومیت- فرادرس