رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت این کشور مراحل آماده‌ سازی جهت اعزام یک فضانورد اهل ترکیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز کرده است.
 در حال حاضر بهره برداران اصلی ایستگاه بین المللی فضایی شامل کشورهای روسیه، ایالات متحده آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن می شوند. در این میان برخی گردشگران فضایی نیز با کمک شرکت های خصوصی و دولتی فضایی فرصت حضور در ایستگاه بین المللی را داشته اند.
از سوی دیگر امکان حضور فضانوردان سایر کشورها با هماهنگی و کمک یکی از مشارکت کنندگان این ایستگاه، وجود دارد. به همین دلیل ترکیه تلاش می کند در راستای توسعه فناوری های فضایی خود، یک فضانورد به ایستگاه بین المللی فضایی اعزام کند.

روز گذشته رئیس‌جمهور ترکیه در این رابطه  و پس از جلسه کابینه گفت: به عنوان بخشی از برنامه ملی فضایی، ترکیه به طور رسمی روند اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی را آغاز می کند. بر این اساس اعلام شده است که هر شهروند زیر ۴۵ سال که بخواهد به عنوان اولین فضانورد ترکیه شناخته شود می تواند جهت شرکت در این برنامه در وبسایت uzay.gov.tr درخواست دهد. درخواست ها تا ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ (برابر با دوم تیر ماه) پذیرفته می شود.
در فوریه سال گذشته، سردار حسین ییلدیریم، رئیس آژانس فضایی ترکیه اعلام کرد که آنکارا احتمالا از فضاپیمای روسی سایوز برای پرواز فضانورد خود که برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است، استفاده خواهد کرد.
در سال ۲۰۲۱ نیز، اردوغان یک برنامه فضایی ملی را اعلام کرد که شامل آموزش فضانوردان و ارسال فضاپیمای این کشور به ماه می شد. گفته می شود آنکارا قصد دارد حدود ۶ میلیارد دلار برای این پروژه هزینه کند. گفتنی است قانون مرتبط با این برنامه فضایی در پاییز سال ۲۰۱۶  تهیه و تصویب شد. این یکی از بزرگترین و جاه طلبانه ترین پروژه ها در تاریخ مدرن ترکیه محسوب می شود.

در سپتامبر سال ۲۰۱۸، دیمیتری روگوزین، مدیر آژانس فضایی روسیه در مصاحبه با آژانس آنادولو احتمال پیوستن ترکیه به روسیه و قزاقستان در استفاده از مرکز فضایی بایکونور را اعلام کرد. روگوزین همچنین گفت روسیه آماده است خدمه ترکیه ای را برای پرواز به ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۲۰۲۳ آماده کند، زمانی که جمهوری ترکیه صدمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد.