در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و واکنش کشورهای غربی که همراه با تحریم گسترده روسیه بود، همکاری های فضایی روسیه و سایر آژانس های فضایی مانند ناسا به طور خاص در حوزه مدیریت ایستگاه بین المللی فضایی تحت تاثیر قرار گرفت.

 علی رغم واکنش های اولیه روسیه پس از اعلام تحریم های ناشی از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین، به نظر می رسد روسیه قصد ندارد حضور خود در ایستگاه بین المللی فضایی را پایان یافته قلمداد کند.

روسیه که یکی از شرکای اصلی ایستگاه بین المللی در مدار زمین محسوب می شود در ابتدا و به عنوان واکنش به تحریم های اعمال شده علیه این کشور، اعلام کرد فعالیت خود در ایستگاه بین المللی را متوقف کرده و حتی رئیس آژانس فضایی این کشور به طور ضمنی تهدید کرد که عدم همکاری روسیه در مدیریت و کنترل ایستگاه بین المللی فضایی می تواند منجر به سقوط این مجموعه روی زمین شود.

به نظر می رسد پس از تهدیدها و جنگ لفظی اولیه، سیاست روسیه در این زمینه تغییر کرده و قصد ندارد میدان فضایی را به نفع رقبای خود خالی کند. به گزارش سیناپرس، بر این اساس و ساعاتی پیش، آژانس فضایی دولتی این کشور گفت که هزینه های اجرای پروژه های جدید در ایستگاه فضایی بین المللی را  بهینه خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، دیمیتری روگوزین مدیر روسکاسموس در این رابطه خاطرنشان کرد: آزانس فضایی روسیه قصد دارد هزینه‌ هایی را که قرار است برای اجرای پروژه در ایستگاه بین المللی فضایی هزینه شود، بهینه کند. وی همچنین خاطرنشان کرد: برای تمدید بهره برداری از این ایستگاه تا سال ۲۰۳۰ به اعتبارات هنگفتی نیاز است در غیر این صورت این ایستگاه از هم خواهد پاشید.

گفتنی است پیش از این، روگوزین گفته بود که کار در ایستگاه فضایی بین المللی در شرایط ژئوپلیتیک فعلی مؤثر نیست. این موضوع در حالی عنوان می شود که در ۲۴ فوریه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تحریم های اعمال شده توسط واشنگتن و متحدانش به بخش فناوری پیشرفته روسیه ضربه می زند.

به گزارش سیناپرس، به گفته بایدن، ایالات متحده بیش از نیمی از واردات فناوری پیشرفته به روسیه را قطع خواهد کرد، که این موضوع بر بخش های مختلف فناوری روسیه از جمله بر برنامه فضایی این کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت.