بحث انتقال داده ها از طریق سیم برای ایجاد زیرساخت های اینترنتی بسیار مهم است و نوع و کیفیت سیم های انتقال داده ها که می تواند هزاران کیلومتر زیر اقیانوس ها را پوشش دهد موضوع بسیار مهمی در تامین اینترنت جهانی است.

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که زیر ساخت سیم کشی مسی فعلی می تواند از پهنای باند فوق سریع پشتیبانی کند.

یافته‌ های فوق به این معنی است که راه‌ حل ‌های جایگزین کم‌ هزینه برای ارتباطات داده ممکن است، این موضوع به ‌ویژه در مناطقی که نمی ‌توان پهنای باند مبتنی بر فیبر های نوری را نصب کرد، بسیار مهم بوده و تامین اینترنت با کیفیت و پرسرعت را امکان پذیر می کند.

به گفته پژوهشگران، پهنای باند فول فیبر گیگا بیت بر پایه فیبرهای نوری راه حلی برای ارائه اتصال مطمئن و با سرعت بالا است و توسعه این نوع اینترنت نیاز به جایگزینی سیم کشی مسی فعلی با کابل های فیبر نوری دارد.

با این حال، این امر ممکن است در بسیاری از مناطق، از جمله شهرهای تاریخی و کلان شهرها و در مناطق روستایی کم جمعیت، به دلیل هزینه های زیاد امکان پذیر نباشد. بنابراین شناسایی روش های امکان پذیر و جایگزین در این زمینه دارای اهمیت زیادی است.

به گزارش سیناپرس، ارگین دیک (Ergin Dinc) و همکارانش برای تحقق این امر به مطالعه و بررسی رفتار جفت‌ های پیچ خورده کابل ‌های موجود و پرکاربرد با هسته‌ های مسی پرداخته و این سیم ها را در فرکانس ‌های بالا، که عملکرد مورد نیاز شبکه‌ های ارتباطی آینده را برآورده می ‌کنند، بررسی کردند.

نویسندگان به صورت تئوری محدودیت‌ های عملکردی بالای این کابل‌ها را مطالعه کرده و یک دستگاه طراحی شده ویژه به نام microtrip balun را معرفی می‌ کنند که به آن ها کمک می ‌کند آزمایش ‌ها را در فرکانس‌ های مورد نیاز انجام دهند. یافته های این تیم مطالعاتی نشان می دهد که جفت های پیچ خورده می توانند پهنای باند ۵ گیگاهرتز را در مقایسه با زیرساخت مسی فعلی که در محدوده زیر پهنای باند ۱ گیگا هرتز کار می کند، پشتیبانی کنند.

نویسندگان پیشنهاد می ‌کنند که با تکیه بر فناوری مورد نظر آن ها می ‌توان از زیر ساخت‌ های مسی فعلی برای پشتیبانی از شبکه فیبر در مکان ‌هایی استفاده کرد که استقرار فیبر در آن ها بسیار پرهزینه است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.