محققان بین المللی در یک تلاش پژوهشی جدید در قالب پروژه ای به نام EXPLORE برای به نمایش گذاشتن وضعیت توده های عظیم غبار در کهکشان راه شیری، انیمیشنی را توسعه داده اند که با ترکیب داده های مختلف، کارکردی بسیار عالی را نشان داده است.

بر اساس داده‌های جدید حاصل شده از یک ابزار تعاملی که از داده‌های مأموریت گایا آژانس فضایی اروپا و سایر مجموعه داده‌های علوم فضایی بهره‌برداری می‌کند، اخترشناسان انیمیشنی را در مورد مدل‌سازی غبار در کهکشان راه شیری ایجاد کرده‌اند. 

این انیمیشن، تجمعی از انبوه گرد و غبار را نشان می دهد که از همسایگی محلی زمین تا ۱۳۰۰۰ سال نوری به سمت مرکز کهکشانی یعنی حدود ۱۰ درصد از فاصله کلی در سراسر کهکشان راه شیری را نشان می دهد. 

به گفته محققان مرکز ملی  de la Recherche Scientifiqueفرانسه که با همکاری چند موسسه دیگر این پژوهش را انجام داده اند، در نزدیکی های مرکز این توده، گرد و غبار در اطراف می چرخد، اما در خارج از آن، غلظت غبار در امتداد صفحه کهکشانی مشخص می شود و اصطلاحا دو پنجره را یکی در بالا و دیگری در زیر صفحه کهکشانی آشکار می نماید.

این محققان که پروژه EXPLORE را برای توسعه این ابزارها اجرا کرده اند، می گویند: ابرهای غبار با شکل گیری و مرگ ستاره ها مرتبط هستند، بنابراین توزیع آن ها، داستانی از چگونگی شکل گیری ساختارهای مختلف در کهکشان و چگونگی تکامل کهکشان را در این مورد نشان می دهد. 

آن ها می افزایند: این نقشه‌ها همچنین برای کیهان‌شناسان در آشکار کردن مناطقی که غبار وجود ندارد و ما می‌توانیم نمایی واضح و بدون مانع از کهکشان راه شیری برای مطالعه جهان فراتر را داشته باشیم، مانند انجام مشاهدات میدان عمیق با تلسکوپ های فضایی هابل و جیمز وب مهم هستند.

ابزارهای مورد استفاده برای ایجاد انیمیشن فوق، داده‌های ماموریت Gaia و ۲MASS All Sky Survey را ترکیب کرده اند. این ابزارها بخشی از مجموعه برنامه های کاربردی هستند که برای حمایت از مطالعات ستاره ها و کهکشان ها و همچنین اکتشاف بیشتر در ماه طراحی شده اند و از طریق بودجه برنامه افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا توسعه یافته اند.

مجریان این تحقیق اشاره کرده اند: سیستم یادگیری ماشینی پیشرفته و تجزیه و تحلیل بصری، این قدرت را دارند که بازده علمی و اکتشافات را برای مأموریت های علمی فضایی افزایش دهند، اما استفاده از آن ها در زمینه نجوم هنوز نسبتاً جدید است. 

به بیان آن ها، با جریان ثابتی از داده‌های جدید، مانند آن چه توسط ماموریت Gaia در ژوئن ۲۰۲۲ به دست آمده اند، ما اکنون حجم فزاینده‌ای از اطلاعات را برای استخراج داریم، چیزی بسیار فراتر از محدوده ای که انسان می‌تواند در طول عمر پردازش کند. 

آن ها می گویند: ما برای پشتیبانی از اکتشافات علمی به ابزارهایی مانند آنچه که برای EXPLORE توسعه می‌دهیم، نیاز داریم. این ابزارها به ما برای توصیف ویژگی‌های خاص در داده‌ها، یا انتخاب جالب‌ترین یا غیرمعمول‌ترین ویژگی‌ها و ساختارها کمک خواهند کرد.

به گزارش سیناپرس، اطلاعات فوق در نشست ملی نجوم (NAM 2022) در دانشگاه وارویک انگلستان ارائه شده اند.