پژوهش جدیدی که در «Psychology & Marketing» منتشر شده، نشان می‌دهد که حضور افراد ناآشنا در گروه‌های دوستانه، تمایل سایرین برای انتخاب غذاهای سالم‌تر را تا ۳۱ درصد افزایش می‌دهد. روانشناسان عقیده دارند این کار با هدف دور ماندن از قضاوت منفی افراد خارجی یا تازه وارد به گروه انجام می‌شود.

در این دسته تحقیقات که حدود هزار نفر آمریکایی بزرگسال در آن شرکت داشتند، مشخص شد مردم اغلب خود را از نظر نژاد، رشته دانشگاهی و شغل در گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کنند. این مطالعه که انتخاب‌های غذایی در گروه‌های مختلف دوستانه را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان در حضور فردی خارج از گروه‌های طبقه‌بندی شده تمایل به انتخاب غذای سالم‌تری دارند.

در آزمایش دیگری که میان ۱۸۰ دانش‌آموز انجام شد، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا میان شکلات‌های «M&M» و کیک‌های خانگی یک مورد را انتخاب کنند. زمانی که دانش‌آموزان در جمع‌های دوستانه خود بودند، تنها ۱۲ درصد از آن‌ها تمایل به انتخاب میان وعده سالم‌تر داشتند. اما زمانی که یک دانشجوی غریبه در جمع آن‌ها حضور یافت، این رقم به ۳۱ درصد افزایش یافت.


  
آزمایش‌های دیگر نشان داد که دلیل این رفتار این است که افراد احساس می‌کنند تا حد زیادی توسط اعضای جدید و تازه وارد گروه مورد قضاوت قرار می‌گیرند. به همین ترتیب، آن‌ها برای جلوگیری از قضاوت منفی دست به انتخاب گزینه‌های سالم‌تر می‌زنند.

ماه گذشته اتحادیه سلامتی از دولت بریتانیا خواست تا مردم را به استفاده کمتر از قند و شکر در میان وعده‌های خود تشویق شد. دولت بریتانیا با نگاهی خوش‌بینانه به این تحقیق، عقیده دارد یکی از راه‌های ترویج انتخاب یک رژیم غذایی سالم می‌تواند تشویق مردم برای حضور در اجتماع برای صرف وعده‌های غذایی باشد.

دکتر «جانینا اشتنمتز»، دانشیار بازاریابی گفت: «این یافته‌ها پیامدهای علمی برای بازاریابان حوزه صنایع غذایی و سیاست‌مداران به همراه دارد. ما همه در تلاشیم تا انتخاب و مصرف تغذیه سالم را در بریتانیا افزایش دهیم. ما می‌دانیم غذا نقش بسیار مهمی در زندگی دارد و مصرف‌کنندگان با حضور در جامعه و گروه‌های مختلف تمایل بیشتری به مصرف وعده‌های سالم دارند.»