مطالعات پیشنهاد می کنند که برای مجبور کردن شخصی به ترک سیگار بهتر است که از نوستالژی به جای تاکتیک های ترساندن استفاده کنید.

 سوال رایجی که همیشه توسط افرادی که می خواهند عزیزانشان سیگار را ترک کنند پرسیده می شود اینست که چگونه می توان فردی را وادار به ترک سیگار کرد. شاید یک تکنیک معرفی عواقب وحشتناک سیگار کشیدن باشد.

کمپین ‌های ضد سیگار در سال‌های اخیر با انتشار تصاویر گرافیکی یا فیلم ‌های آزاردهنده‌ ای سعی کردند نشان دهند که چگونه سیگار کشیدن می ‌تواند به بدن انسان آسیب برساند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که تکنیک ایجاد وحشت احتمالا موثرترین راه برای ترک سیگار نباشد.

محققان دانشگاه ایالتی میشیگان پیشنهاد می ‌کنند که یک راه ممکن برای ترغیب افراد به ترک سیگار می ‌تواند تمرکز بر خاطرات و ورود به قلب افراد سیگاری باشد. محققان می گویند این روش ممکن است بهتر از ایجاد ترس عمل کند.برای رسیدن به نتیجه، محققان گروهی متشکل از ۱۶۹ سیگاری بین ۱۸ تا ۳۹ سال را مورد بررسی قرار دادند.

به برخی از شرکت ‌کنندگان یک پیام تصویری نوستالژیک نشان داده شد که توسط علی حسین (Ali Hussain) پژوهشگر این مطالعات ساخته شده بود.به گزارش سیناپرس، در این فیلم تبلیغاتی عباراتی مانند یادمه وقتی پسر بچه بودم و دلم برای سادگی زندگی، بیرون بودن در یک شب گرم تابستانی تنگ شده، وجود داشت. در ادامه، این ویدئو با یادآوری اولین تجربه فرد از سیگار کشیدن توسط راوی به پایان می رسید.

بقیه شرکت ‌کنندگان در تصویر دوم، یک ویدیوی کنترلی را مشاهده کردند که روغن خودرو را در حال تعویض نشان می ‌داد.  
پس از تماشای تصاویر، محققان دریافتند سیگاری‌هایی که پیام اول را تماشا کرده ‌اند احساسات نوستالژیک بیشتری از خود نشان می ‌دهند. افراد گروه اول همچنین گزارش دادند که نسبت به افرادی که ویدیوی کنترل را تماشا می کردند نسبت به سیگار کشیدن بدبین تر بودند. پژوهشگران متوجه شدند که این امر به ویژه در مورد زنان صادق است. 

به گفته محققان، بسیاری از پیام‌ های منع سیگار حول محور ترس، انزجار و احساس گناه هستند. اما افراد سیگاری اغلب به این پیام‌ ها بی توجه اند و در عوض نسبت به خود و شخصی که می‌ خواهد آنها را بترساند احساس بدی دارند.

به گزارش سیناپرس، ماریا لاپینسکی (Maria Lapinski) استاد دپارتمان ارتباطات و یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعات توضیح داد که چگونه این یافته ها می تواند کمک کننده باشد. او می ‌گوید: مطالعه ما نوید بخش استفاده از پیام ‌های نوستالژیک برای ترویج رفتارهای اجتماعی است. ما می دانیم که سیاست ها و تغییرات محیطی بر سیگار کشیدن تأثیر می گذارد و این مطالعه نشان می دهد که پیام های متقاعد کننده می تواند بر نگرش به سیگار تأثیر بگذارد.