ناسا مدعی است که با ساخت باتریهایی متفاوت و بهتر از باتریهای لیتیوم-یون موانع ساخت هواپیمای برقی را از میان برخواهد داشت.
پژوهشگران مرکز معماری باتریهای حالت جامد با ایمنی و شارژپذیری ارتقایافته ناسا یک باتری با بازدهی بالا ساختهاند که میتواند در عین ذخیره الکتریسته کافی به سرعت آن را انتقال دهد. سرعت انتقال و ذخیره کافی باتری، فاکتورهای حیاتی برای ساخت هواپیمای برقی است.
کارایی باتری مدتهاست که راه ساخت هواپیماهای برقی را سد کرده است.
در حال حاضر باتریهای موجود از فناوری لیتیوم-یون استفاده میکنند اما ناسا نوع متفاوتی از باتریهای حالت جامد را به میدان آورده است که سبکتر هستند و در عین حال میتوانند انرژی بیشتری از باتریهای لیتیوم-یون ذخیره کنند.
باتریهای لیتیوم-یون تا پیش از دستاورد ناسا برتری چشمگیری به باتریهای حالت جامد قدیمیتر داشتند که مهمترینش انتقال سریعتر انرژی (دیسشارژ) بود. ناسا مدعی است که مشکل باتریهای حالت جامد را در این زمینه حل کرده است.
روکو ویجیانو محقق ارشد پروژه در ناسا میگوید: «طراحی جدید باتری را تا ۴۰ درصد سبکتر میکند و در عین حال تا سه برابر انرژی بیشتری ذخیره میکند.»
مهمترین عامل در طراحی هواپیما ایمنی است. ممکن نیست هواپیمای برقی ساخت که احتمال آتش گرفتن باتریهایش در آسمان وجود داشته باشد.
از آنجا که باتریهای لیتیوم-یوم حاوی مقدار زیادی مایع قابل اشتعال هستند هر سلول باتری یک قاب فلزی جداگانه دارد تا از نشت مایع جلوگیری شود. به این ترتیب وزن باتریها افزایش پیدا میکند. در عین حال با آسیب دیدن قاب فلزی امکان آتش گرفتن بسیار بالا میرود.
در نقطه مقابل باتریهای حالت جامد حتی در صورت آسیب دیدن همچنان میتوانند با ایمنی بالا به کار ادامه دهند.