وزیر آموزش و پرورش درباره مهاجرت نخبگان از جمله جوانان دارای مدال در المپیادهای علمی، گفت: بسیاری از این دانش آموزان در کشور هستند و بسیاری هم از کشور می‌روند و پس از مدتی باز می‌گردند، در واقع هویت ملی در بین این بچه‌ها هست و خیلی نباید در این امر تاریک نمایی کنیم چراکه شاهد بازگشت بسیاری از این عزیزان بوده‌ایم.

یوسف نوری درباره اهمیت جلوگیری از مهاجرت بی‌بازگشت نخبگان، اظهار کرد: باید به جدی بودن مسئولیتمان نسبت به نگهداری دانش آموزان نخبه توجه کنیم و مسئولان این امر را در اولویت کار خود قرار دهند.اخیرا نیز معاونت علمی ریاست جمهوری مصوبه‌ای را در هیات دولت به منظور لحاظ کردن مشوق‌هایی برای این افراد داشته است. 
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید فرهنگی ایجاد کرد تا نخبگان بدانند آنچه را که برای مملکت خود انجام دهند بهتر از رفتن و انجام همان امور در کشورهای دیگر است. 
وزیر آموزش و پرورش ایجاد زمینه مناسب برای شکوفایی استعدادهای این دانش آموزان نخبه  را از جمله اقدامات وزارتخانه برای آنها دانست و ادامه داد: این ارتباط صمیمی و نزدیک بین مرکز آموزش استعدادهای درخشان و بنیاد نخبگان وجود داره و می‌تواند بعدها منجر به فراهم شدن تسهیلاتی برای این افراد شود. 
نوری در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه امروز از بیش از ۳۰۰ نفر از برگزیدگان کنگره قرانی دانش آموزان استعدادهای درخشان و برگزیده جشنواره جوان خوارزمی و دانش آموزان المپیادهای علمی تجلیل به عمل آمد، تصریح کرد: این دانش آموزان همان دانش آموزانی‌اند که با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و با حضور در مراکز پژوهشی به سرمایه های این کشور ارزش مضاعفی خواهند داد. ما نیز باید  در جامعه زمینه حضور و بروز این افراد را به خوبی فراهم کنیم. 
وی همچنین درباره ضرورت منسجم شدن باشگاه دانش پژوهان جوان، گفت: اساسنانه باشگاه دانش پژوهان چوان باید تدوین و به عنوان یک موتور محرک برای این عزیزان فعالیت خود را منسجم تر تداوم بخشد تا بتوانیم واحدهای این باشگاه را در استان ها تقویت کنیم و عدالت آموزشی و تربیتی مد نظر را برای دانش آموزان شهرستانی فراهم کنیم. 
نوری در پایان سخنان خود درباره «طرح شهاب» توضیح داد: طرح شهاب یک طرح استعدادیابی افراد برتر و سرآمد است و فعالیت‌های خوبی در طول سالیان برایش انجام شده و نیازمند تبدیل به یک سکوی جامع است که پلتفرمی را برایش طراحی کنیم تا بتوانیم به صورت هوشمند دانش آموزان را به مراکز تخصصی اعم از مدارس خود و یا مراکز تخصصی بیرونی در حوزه های مختلف هدایت کنیم. این اقدام خویی است که از دوره ابتدایی و حتی از دوره پیش از دبستان باید انجام شود.