ماجرای حق پخش تلویزیونی مثل فصل گذشته پر سرو صدا شد و نکته جالب اینجاست که صداوسیما معتقد است که به تعهداتش عمل کرده اما برخی از مستندات نشان می دهد که مبلغی که صداو سیما برای پرداختی های خود در نظر گرفته خیلی گمتر از درآمدش از تبلیغات است. 

هفته گذشته صادق درودگر رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال در یک برنامه تلویزیونی نسبت به پرداخت شدن سهم صداوسیما از حق‌پخش تلوزیونی واکنش نشان داد.
 او در پاسخ به صحبت‌های مصطفی محمدی رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صداوسیما که گفته بود سهم سازمان از حق‌پخش چیزی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که پرداخت شده است، گفت: بله این مبلغ پرداخت شده. اما طبق آمار وزارت ورزش و جوانان، میانگین رقم تبلیغات محیطی، ثانیه‌ای ۱۳۱ میلیون تومان است؛ یعنی دقیقه‌ای ۸ میلیارد تومان.

درودگر همچنین تاکید کرد مطلع نیست وزارت ورزش بابت حق‌پخش چه مبلغی پرداخت کرده است و افزود: ما فقط ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان گرفتیم و صحبت دیگری با دوستان نداشتیم. من می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و به محمدی بگویم واگذاری حق‌پخش تلویزیونی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱، ۹۰۰ میلیون ریال سعودی بود یعنی چیزی معادل هزار و ۱۳ میلیارد تومان که به شبکه تلویزیونی SSC فروخته شد.

وی با ابراز گلایه از سازمان مدیریتی و برنامه‌ریزی و مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه که ۱۵۰ میلیارد تومان را می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای پخش تلویزیونی مسابقات مقدماتی جام جهانی و لیگ قهرمانی آسیا سه و نیم میلیون یورو درخواست کرده بود.

با توجه به این صحبت ها و طبق مستنداتی که در زیر مشاهده می کنید به نظر می رسد با توجه به این ارقام تبلیغات حق واقعی به باشگاه ها داده نمی شود و صدا و سیما در این زمینه شفاف سازی نکرده است. 

.

قیمت هر ثانیه آگهی در بازی های دو هفته اول از ۱۶۵ میلیون تومان شروع شده  تا ثانیه ای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان که البته طبق این جداول ضریب اولویت هم شامل آنها شده که مبالغ را  بین ۲ تا ۵ برابر می کند. به عبارتی نرخ هر ثانیه تبلیغ  تا ۲ میلیارد و  ۸۰۰ میلیون تومان می شود.

نکته قبل توجه این است که اگر ۹۹٪ هم به صاحبان محصول تخفیف بدهند و فقط یک درصد تعرفه را از مشتریان خود بگیرند به طور خالص ثانیه ای از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می کنند.

اگر میانگین قیمت را ثانیه ای ۱۲ میلیون تومان فرض کنیم و جمع آگهی های پخش شده در مسابقه امروز را اعم از قبل و بین و بعد و زیرنویس و حک آرم را ۳۰ دقیقه فرض کنیم، حداقل درامد صدا و سیما از یک مسابقه امروز ۲۱ میلیارد تومان است.

البته هرچه لیگ جلوتر می رود صدا و سیما قیمت ها را افزایش می دهد و در مسابقه دربی چندین برابر می شود. با توجه به این شرایط باید گفت چگونه پول حق پخش تلویزیونی فقط ۱۰۰ میلیارد اعلام شده و مابقی آن چه می شود؟ به نظر می رسد که این موضوعی است که نیازمند شفافسازی بهتری است تا اذهان عمومی و باشگاه ها روشن شوند.