تعلیق فوتبال هند در روزهای گذشته تازه ترین چوبی است که متهمان ویلموتس گیت برای ترساندن مخالفان خود و توسل به تعلیق خیالی بالا برده اند.

فوتبال هند تعلیق شد ، هشدار به فوتبال ایران ، هشدار به زبان هندی یا تهدید فیفا علیه فوتبال ایران ، تحرکات رسانه ای است که متاسفانه بدون توجه به منافع ملی و در آستانه جام جهانی در روزهای اخیر دیده شده و نشان می دهد برخی از جریان ها برای رسیدن به کرسی ریاست فدراسیون فوتبال حاضر هستند آبرو و اعتبار ورزش و فوتبال ایران را به سادگی به بازی بگیرند.

از سویی تجربه نشان داده اینگونه مطالب و موضوعات بدون هدف در رسانه های داخلی منتشر نمی شود و ترجمه این اخبار در راستای تهدید ورزش ایران به برخی مراجع و نهادهای بین المللی ارسال می شود تا جریان های فوق الذکر از فشار خارجی برای تامین منافع داخلی بهره برداری کنند.

اما بر اساس اعلام فدراسیون جهانی فوتبال فدراسیون فوتبال هند به دلیل “نفوذ نابجای نهادهای ثالث” تعلیق شده است. این تصمیم با اتفاق آراء توسط شورای فیفا گرفته شد و به همین دلیل، میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال زیر ۱۷ سال بانوان به کشوری دیگر منتقل خواهد شد اما هنوز قطعی نشده است.

گزارش شده است که فیفا در تماس مستمر با وزارت ورزش و امور جوانان هند است و هنوز احتمال کسب نتایج مثبت وجود دارد. مشکل از آنجا شروع شد که دوره ریاست پرافول پاتل، رئیس فدراسیون هند، در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید و وی  سه دوره چهارساله ریاست خود را تمام کرد اما همچنان در مسند قدرت باقی ماند و به دنبال حضور در  انتخابات فیفا در سال ۲۰۲۳ بود. 

وزارت ورزش هند در تاریخ هشتم آوریل (۱۹ فروردین) رای به برکناری پاتل و  در ماه می ۲۰۲۲، دادگاه عالی هند یک کمیته سرپرستی جهت اداره روزانه فدراسیون فوتبال هند تعیین کرد و درخواست برگزاری سریع انتخابات به نهادهای دولتی و غیرمستقیم فدراسیون فوتبال هند را در تاریخ سوم آگوست ارائه داد. حالا ماجرای برکناری رئیس سابق  و تعیین کمیته سرپرستی به عنوان “نفوذ نابه جای نهاد ثالث” از سوی فیفا تفسیر شده و تعلیق فدراسیون فوتبال این کشور را به همراه داشته است.

فیفا در ادامه اعلام کرده به محض آنکه دستور تشکیل کمیته سرپرستی باطل شود و مدیریت فدراسیون فوتبال هند زمام امور را مجددا به دست بگیرد تعلیق برداشته خواهد شد.

سی ان ان در این خصوص نوشت:”این حکم از سوی فیفا پس از آن صادر شد که دادگاه عالی هند در ماه مِی پس از ناکامی پرافول پاتل رئیس فدراسیون فوتبال هند در برگزاری انتخاباتی که برای دسامبر ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود، کمیته‌ای را برای به دست گرفتن اداره روزانه فدراسیون فوتبال هند منصوب کرد.”

همچنین اکسپرس انگلستان نیز در تشریح این خبر نوشته است:” انتخابات فدراسیون فوتبال هند که قبلاً توسط پرافول پاتل عضو شورای فیفا اداره می‌شد، قرار بود تا دسامبر ۲۰۲۰ برگزار شود، اما به دلیل بن‌بست اصلاحات در اساسنامه فدراسیون فوتبال هند به تعویق افتاد.”

اکنون در فضای انتخاباتی ایران عده ای معتقد هستند که سرنوشت فدراسیون فوتبال هند در صورت رد صلاحیت هر یک از نامزدها به دلایل قضایی و پرونده های مفتوح در انتظار فدراسیون فوتبال ایران است در حالی که هیچ ارتباطی بین این دو ماجرا و وضعیت بلاتکلیف فدراسیون فوتبال هند، تخطی از اساسنامه و دخالت مستقیم دولت این کشور به عنوان شخص ثالث وجود ندارد.

موضوع مطرح شده در انتخابات فدراسیون فوتبال با توجه به صحبت های برخی از نمایندگان مجلس رد صلاحیت یک نامزد است آن هم بر مبنای رویه موجود در تمامی ادوار گذشته که افراد دارای پرونده اجازه ورود به انتخابات را نداشته اند، همانطور که در آیین نامه فیفا به صراحت اعلام شده افراد دارای پرونده مفتوح صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند و این موضوع مورد تایید قطعی فدراسیون جهانی قرار دارد که البته تا این لحظه هیچ نهادی در مورد این موضوع واکنشی رسمی نداشته است. 

بر این اساس در صورتی که یکی از نامزدهای انتخابات فدراسیون به دلیل داشتن پرونده و یا صدور حکم کیفری در یک پرونده دیگر رد صلاحیت شود و از گردونه رقابت کنار برود مستندات و ادله قضایی این پرونده ها از نظر فیفا قابل قبول بوده و اجرای قانون مصداق هیچ تخلف یا مداخله ای در امور فوتبال به شمار نمی رود همانطور که پیش از این در موارد متعدد مسئولین و روسای فدراسیون جهانی فوتبال ،یوفا ، یا فدراسیون های فوتبال کشورهای مختلف به دلیل محکومیت های قضایی برکنار شده و یا اجازه ادامه فعالیت در سمت خود را پیدا نکردند.